يکشنبه، 24 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر کسی حجاب کامل نداشته باشد و چندین بار هم برای داشتن حجاب کامل اقدام کرده باشد، ولی در تصمیم‌گیری سست باشد باید چکار کند؟


پاسخ :
از سؤال شما پیداست که قصد دارید آراسته به حجاب برتر و پیرو حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ گردید؛ این جای بسی خوشحالی است که جوانی همچون شما به رشد معنوی و کمال خود اهمیت می‌دهد و برای خود برنامه زندگی و عبادی دارد. در پاسخ شما مطالبی را خدمتتان بیان می‌داریم امید است که مفید واقع گردد و نیز بتوانید با این مطالب به دیگران کمک کنید.
1. خواستن توانستن است: اراده و عزم برای انجام کاری انسان را به حرکت وامی‌دارد، امّا آنچه که اراده را محکم‌تر می‌کند بینش و شناخت حقیقی است. پس با مطالعه درباره فواید حجاب کامل، آگاهی خود را افزایش دهید. وقتی که دانستید چه فواید و آثار (دنیوی و اخروی) در سایه حجاب کامل به شما می‌رسد و چه ضررهای (دنیوی و اخروی ) از شما دفع می‌شود، حتماً نسبت به چادر و حجاب کامل بینش بهتری پیدا خواهید کرد؛ و این شناخت اراده شما را در این کار محکم‌تر می‌کند.[1]برای این منظور توصیه می‌کنیم کتاب حجاب شناسی نوشته حسین مهدی زاده چاپ مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم را مطالعه فرمایید.
از آنجا که به دنبال راه های رسیدن به هدف خود هستید و در این راه از مشاوره و ... کوتاهی نکرده‌اید، پس به خواسته خود خواهید رسید که ان شاءالله با مطالعه و عمل شما کامل می‌گردد.
نجوید مراد آنکه یابنده نیست که جویندگی عین یابندگی است
2. تهیه لیست: فهرستی از فواید دنیوی (آرامش، عدم مزاحمت‌های خیابانی و ...) و اخروی (پاداش الهی که دراز مدت و جاوید است و ...) پوشش کامل را تهیه کنید و هر گاه با مطالعه، مطلب دیگری دانستید به آن اضافه کنید و آن را روزانه و قبل از خواب مرور کنید. توجّه به این مطالب در ضمیر ناخودآگاه شما تبدیل به نظام باور می‌گردد و نظام باورهای شما یاری گر شما خواهند بود.[2]
3. ترک لذت‌های کوتاه مدّت: خداوند وقتی که می‌بیند جوانی به خاطر او از لذت‌های کوتاه مدّت گناه چشم پوشی می‌کند نزد ملائک خود افتخار می‌کند. بله عدم توجّه به دستورات الهی و گناهان ممکن است لذتی کوتاه مدت همراه داشته باشد، امّا فرد عاقل به خاطر رسیدن به لذت جاوید و کمال آور از لذت‌های کوتاه مدت چشم پوشی می‌کند. بزرگی می‌‌گفت: «دنبال آن باشید که بگویید خوش ماند، نه اینکه بگویید خوش گذشت، چون وقتی خوش بگذرد خوشی آن ناپایدار باشد، به دنبال آن حسرت خواهد ماند.» شما خواهر محترم فردی بی‌حجاب نیستید ولی دنبال حجاب کامل‌تر هستید و ممکن است این حجاب کامل‌تر برای شما مقداری سختی داشته باشد، امّا رضایت خداوند و خوشی ماندگار آخرت و فواید زیاد دنیوی آن را، با تحمّل سختی‌های کوتاه مدت دنیا خریداری می‌کنید.
4. همنشینی با دوستان باحجاب: همنشینی و نشست و برخاست‌ها آنقدر اثر بخش هستند که در روایات آمده که انسان بر دین و منش دوستش است. یعنی فکر و نگرش آنها بر انسان اثر می‌گذارد. پس در انتخاب دوست دقّت به خرج دهید و دوستی‌های عمیق خود را با افراد باحجاب بیشتر کنید.
5. قرارداد مشروط: با خود قرار بگذارید که از امروز به مدّت یک هفته می‌خواهم حجاب کامل داشته باشم، و هرگاه مرتکب عهدشکنی شدم خودم را جریمه می‌کنم،هرگاه یک هفته تمام شد متوجّه خواهید شد که به هدفتان نزدیک‌تر هستید، و خوشحال‌تر می‌شوید. سپس قرارداد خود را تمدید کنید، تا اینکه این امر به شکل عادت درآید.[3]
6. تشویق خود: هرگاه موفق به رعایت حجاب کامل خود شدید، به تشویق خود بپردازید. مثلاً به دوست صمیمی خود زنگ بزنید و یا فلان لباس دلخواه خود را بخرید، و یا از پدرتان بخواهید در این زمینه نیز به شما کمک کند، یعنی هدیه یا پول توجیبی‌اش را با رعایت حجاب کامل شما تنظیم کند.
7. تلقین مثبت: از نقش مؤثر تلقین غفلت نورزید، از تلقین‌های منفی و افکار منفی دیگران پرهیز کنید (همان‌هایی که حجاب کامل را محدودیت می‌شمارند و یا ...). در عوض جملات مثبتی را انتخاب کنید و آن را اول دفترهایتان یادداشت کنید و در طول روز مرور کنید، و یا هر از گاهی یک جمله مثبت تأکیدی برآئینه نصب کنید، تا هر گاه مقابل آن قرار می‌گیرید به آن نگاه کنید. البته پس از مدتی جمله را عوض کنید. شما می‌توانید از جملات زیر کمک بگیرید:
ـ الگوی من سرور زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.
ـ گل عفاف در بوستان حجاب می‌روید.
ـ حجاب زیبایی معنوی مرا دوچندان کرده است.
ـ حجاب مثل در یک شیشه عطر، مانع پریدن عطر عفاف می‌شود.
ـ هیچ کس با نام آزادی دیوار خانه خود را (حجاب) برنمی‌دارد و شب‌ها در حیاطش را باز نمی‌گذارد.[4]
8. لباس‌های زیبا و دلنشین: اسلام حجاب را برای مصونیت زنان بیان داشته، تا در سایه آن به کمال برسند، و مردان به آنان مثل ابزار و وسیله شهوت رانی نگاه نکنند. زن یک انسان شریف است و دارای کرامت خدادادی است، و نباید با بدحجابی موجبات خشم خدا را فراهم آورد. زنان باحجاب می‌دانند که حجاب به آنان آسایش روانی می‌بخشد، امّا وقتی که نامحرم نباشد و بی‌عفتی در میان نباشد، زن می‌تواند از لباس‌های دلخواه خود در نزد محرمان خود بپوشد و این امر برای زنان شوهردار، در محیط خانه، از وظایف ضروری آنان می باشد و عبادت محسوب می‌شود.
9. مخلوق خداییم: ما مخلوق خداییم و خداوند، دانا، حکیم و مهربان است. هیچ دستوری از خداوند عبث و از روی بیهودگی نیست. او به مصالح و خیر ما آگاه تر از ماست، و رضایت او باید بر رضایت دیگران بچربد. یعنی ممکن است فردی به خاطر فلان کار از من خوشش آید، امّا خداوند خوشش نیاید؛ اینجاست که ما باید رضایت او (خداوند) را بر رضایت دیگران ترجیح دهیم؛ چون رضایت افراد دیگر به نفع ما نیست و اگر هم باشد چند روزی بیشتر دوام ندارد.
10. ابراز وجود: برخی حضور در جامعه با لباس‌های جلف و تجملی و رفتارهایی که جلب توجّه می‌کند را به عنوان ابزار ابراز وجود می پندارند. این افراد بیشتر به خاطر احساس حقارت و کمبودهای شخصیتی دچار این نگرش‌ها می‌شوند. امّا فردی که به خودشناسی رسیده است و به توانایی‌های بالقوه و بالفعل خود آگاه است، نیازی به اظهار وجود و جلب توجّه افراطی ندارد؛ بلکه توانمندی‌های او پایگاه اعتماد به نفس می باشد. اعتماد به نفسی که موجب وقار، متانت و خلاقیت می‌گردد. این افراد فریب سخنان فریبنده پسران و مردان بی‌بند و بار را نمی‌خورند و در جامعه باصلابت و سنگینی‌ای وارد می‌شوند که از آسیب‌ها مصون می‌مانند و در سایه این امر در زندگی فردی و زناشویی خود از تفاهم، آسایش و راحتی برخوردارند.
11. الگو و الگو پذیری: به طور مسلّم در دوره جوانی توجّه به الگو، رشد می‌یابد و انسان دوست دارد از الگوهای مورد پسند خود تبعیت کند. سعی کنید الگوهایی انتخاب کنید که رشد همه بعدی داشته باشند؛ و از نظر فرهنگی، سیاسی، شغلی و حرفه‌ای معنوی و ورزشی و ... برجسته باشند؛ چون الگو ناخودآگاه بر انسان اثر می‌گذارد. گاهی برخی دچار تعمیم افراطی می‌شوند، مثلاً اگر می‌بینند فلان خانم بدحجاب در گل‌سازی و یا خیاطی فرد ماهری است گمان می‌کنند که چون او حجاب کامل ندارد، به این درجه رسیده است. امّا اگر جوان در انتخاب الگو دقّت کند می‌تواند در جامعه افرادی را انتخاب کند که رشد همه بعدی دارند.[5]
12. توسل به ائمه ـ علیهم السّلام ـ : برای خواسته خود به ائمه ـ علیهم السّلام ـ توسل کنید و از آنها مخصوصاً حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ (که در سخت‌ترین شرایط کربلا نگران حجاب خود بودند) بخواهید که از دعای خیرشان شما را بهره‌مند سازند و از خداوند بخواهند که در امر دینداری شما و همه مؤمنان را کمک کند، ان شاء الله.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1.اکبری، محمد رضا، حجاب زن مسلمان، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل، 1390.
2.شرفی، محمدرضا، جوان و نیروی چهارم زندگی: اراده خودساز شخصیت، تهران: سروش، 1389.
3.پورسیدآقایی، مسعود، حجاب میوۀ شناخت، قم: حضور، 1376.
4.حسینی، ‌فاطمه‌السادات، ‌چرا حجاب، قم: مهر امیرالمومنین، 1387.
5.علیپور، یوسف و اصغر رضایی، حجاب، ‌آزادی یا اسارت، تبریز: احرار، 1384.
6.فتاحی زاده، فتحیه، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، قم: بوستان کتاب قم، 1392.
7.مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، تهران: صدرا، 1393.
8.مهدی‌زاده، حسین، حجاب شناسی، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1381.

پی نوشت ها:
[1]. شرفی، محمّد رضا، جوان و نیروی چهارم زندگی، نشر سروش، چاپ سوم، 1381، ص 2 و 3، (اقتباس).
[2]. جان بزرگی، مسعود، شیوه‌های درمانگری و اضطراب و تنیدگی، نشر سمت، چاپ اول، 1382، ص 229، (اقتباس).
[3]. جان بزرگی، مسعود، شیوه‌های درمانگری و اضطراب و تنیدگی، نشر سمت، چاپ اول، 1382، ص 235، (اقتباس).
[4]. محدثی، جواد، قطعات، بوستان کتاب، قم، چاپ اول، 1377، ص 58 و 59.
[5]. برای آشنایی با دیگر آفت‌های تقلید ر.ک: مصباح یزدی، محمد تقی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1379، ص 220 و 219.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.