يکشنبه، 31 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من دختری هستم كه تا الان در مورد ازدواج هول نداشتم. همیشه هم سعی كردم از دوستی و ارتباط با پسرها اجتناب كنم و تمام عشق و عاطفه‌ام را خرج كسی كنم كه با او ازدواج می‌كنم. مشكل من از جایی شروع شد كه در اثر كنجكاوی چندتا فیلم بد دیدم؛ انگار آدمی دیگر شده‌ام!!! مدام ذهنم درگیر اون تصاویر است و خیلی از این بابت برای خودم متاسفم و اصلا فكر نمی كردم به همچین بن بست پست و پوچی برسم... به هر جهت به این وضعیت افتاده‌ام و برای جلوگیری از سقوط بیشتر نیازمند ازدواج هستم حال سوالم این است كه ازدواج موقت بدون اذن پدر جائز است و اصلا اگر جائز باشد به مصلحت هست...؟


پاسخ :
این‌که تاکنون خویشتنداری و عفت را سرلوحه خود قرار داده‌اید و سعی کرده‌اید به گناه ارتباط با نامحرم آلوده نشوید و به تبع آن در فکر ساختن آینده‌ای سرشار از معنویت و بهروزی هستید قابل تمجید و تحسین است. چه بسیار افرادی که با شروع دوره جوانی و احساس نیاز جنسی و فشار تنهایی دست به برقراری روابط با جنس مخالف زده و عاقبت خویش را تباه می‌کنند؛ اما شما دست به این کار نزده و از عواقب شوم آن آگاه هستید.
دین اسلام غریزه جنسی را به رسمیت شمرده و برآورده شدن این نیاز را لازم می‌داند. زیرا غریزه جنسی یك خواسته طبیعی انسان است كه از صاحب خود تمنّای ارضاء و اشباع را دارد. امّا از هر راهی نمی‌شود و بهترین و قانونی‌ترین راه ارضاء آن ازدواج و تشكیل خانواده است.
اساس برنامه حیات اسلامی آن است كه ازدواج به صورت دائم صورت بپذیرد و این چنین نهادی است كه موجب آرامش و آسایش و تعادل واقعی روحی می‌شود. «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها ...از آیات و نشانه‌های حكیمانه خداوند متعال این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در كنار آنان آرامش یابید»[1]؛ اما گاهی مشكلاتی به وجود می‌آید كه شرایط برای ازدواج دائم برای مرد یا زن مناسب نمی‌باشد، لذا ازدواج موقت به عنوان یک راه فرعی در شرایط خاصی برای بعضی افراد مطرح می‌شود.
اکثر مراجع اذن ولی یا پدر را برای ازدواج موقت لازم می‌دانند نکته ای که مطرح است اینکه به فرض که شما شرایط شرعی ازدواج موقت را داشته باشید آیا به عواقب آن به لحاظ فرهنگ حاکم بر جامعه ما فکر کرده‌اید؟ در صورت ازدواج موقت در آینده و زندگی مستقل با دیگری دچار چه عذاب وجدانی از گذشته خود می‌شوید؟ بنابراین راه ازدواج موقت برای شما به صلاح نیست و انتخاب این مسیر می‌تواند زندگی آینده‌تان را سرنگون کند.
در مسیر زندگی و به ویژه در مسأله ازدواج همراهی دو عنصر «عقل و عشق» بسیار ضروری و لازمند، اما مهم آن است كه انسان زمام امور و ریاست بر افكار و احساسات را به دست عقل سپارد و عشق را تابع آن كند. مثلا در گزینش همسر ابتدا بدون دخالت احساسات بررسی و جست و جو (در همه جوانب امر) بكند. و در صورتی كه پس از بررسی و تحقیق و مشورت با بزرگان و فامیل همه جهات را مساعد دید آن گاه دل بسپارد و شیفتگی ورزد.
با توجه به آنچه بیان شد ظاهرا در حال حاضر به دو دلیل تحت فشار هستید: الف) نداشتن خواستگار ب) تأثیر تصاویر مبتذل بر ذهن و احساس ناتوانی در کنترل غریزه جنسی که به هر دو مورد به صورت جداگانه همراه با راهکار مربوط به آن می‌پردازیم:

الف) نداشتن خواستگار
نداشتن خواستگار نه‌تنها مشکل شما بلکه مشکل بسیاری از دختران جامعه است. مهم این است که از این توقف پلی به سوی آینده بسازید و از دوران تجرد خود بهره کافی و کامل را ببرید. درباره نداشتن خواستگار توجه شما را به مطالب زیر جلب می‌كنیم:
1. وضعیت اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضی توقعات و انتظارات خانواده‌ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشكل بیكاری پسران و عدم توانایی آنها برای تأمین نیازمندی‌های زندگی مستقل عواملی است كه باعث این مشكل شده بنابراین در چنین فضایی زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمی‌شود در نتیجه دختران گمان می‌كنند اشكال و ایراد در وجود آن‌هاست، پس یكی از عوامل پدید آمدن این مشكل عاملی است كه از اختیار شما و هر كس دیگری خارج است.
2. گاهی انتظارات بالا و بیش از اندازه خانواده‌ها یا خود دختران به این مشكل دامن می‌زند كه در این صورت این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت واقعیت داشتن آن، با تدابیر لازم و مناسب به تعدیل آن پرداخت و بدین وسیله یكی از موانع خواستگاری و ازدواج برطرف شود.
3. گاهی نیز ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی خانواده‌ها ممكن است مانع و سد راهی برای خواستگاران باشد كه این امر نیز باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقی و آداب اجتماعی خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران خود را فراهم نمایند.
4. گاهی نیز ویژگی‌های ظاهری و جسمانی یا صفات اخلاقی و شخصیتی خود دختران است كه باعث می‌شود دیرتر ازدواج كنند و خواستگار كمتری داشته باشند.
پس بعضی عوامل در دست شما یا شخص دیگری نیست كه در این صورت نباید نگران آن باشید و ذهن خود را به آن مشغول نمایید به گونه‌ای كه مانع زندگی روزمره و دیگر امور شود. زیرا انسان نمی‌تواند تمام شرائط و امكانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید ولی می‌تواند خود را با شرائط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد در صورت اول همیشه نگران و ناراحت و غمگین و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتكار و خلاقیت و بهرهمند شدن از دیگر توانمندی‌های خود، شاد و با نشاط زندگی خواهد كرد و فعّال و سر زنده با همان امكانات و شرائط موجود، زندگی را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت. بنابراین هیچ‌گاه نباید این موضوع مانع عمدهای بر راه ادامه زندگی شود. در این زمینه توجه به نكات زیر ضروری است:
- علت یابی: باید با دقت كامل، شرایط فردی اعم از جسمی، روحی، اخلاقی، رفتاری و ... و شرایط خانوادگی خود را بررسی كنید و اگر نواقصی وجود دارد رفع شود. گاهی از اوقات شرایطی مانند لاغری بیش از اندازه یا بر عكس چاقی مفرط یا مثلاً گوشه‌گیر بودن و روابط اجتماعی و بر خورد خوبی نداشتن سبب جواب رد خواستگاران می‌شود. بنابراین باید با دقت علت یابی نموده و در صدد رفع آن بر آیید.
2. افزایش جذابیت: دختر باید جذابیت‌های خود را افزایش دهد جذابیت در زمینه‌های مختلف بروز می‌كند:
الف) جذابیت ظاهری: دختر خانم باید در مجالس زنانه و به دور از نگاه نامحرم به خود آرایی (در حد متعارف) بپردازد ظاهر زیبا و لباس آراسته، قلوب دیگران را به انسان متمایل و متوجه می‌كند.
ب) جذابیت رفتاری: دختر باید نسبت به زنان اطراف خود و مخصوصاً در مجالس زنانه از ابراز محبت، خوش خلقی و سطح بالای روابط اجتماعی برخوردار باشد از گوشه گیری، كج خلقی و ... به شدت پرهیز كند.
ج ) مهارتهای هنری: دختر هر چه از مهارت‌های زنانه بیشتری برخوردار باشد مانند خیاطی، گلدوزی و ... جذابیت و خواستگاران بیشتری خواهد داشت.
3. واسطه خواهی: هیچ اشكالی ندارد كه والدین یا خود دختر به افرادی كه صلاحیت دارند و امین هستند بسپارند كه خواستگاران خوب و متدین را معرفی كنند.
4. حفظ روحیه و اعتماد به نفس: باید مواظب خود باشید تا گرفتار نگرش منفی نسبت به خود و آینده نشوید.
5. توکل بر خداوند و توسل بر حضرات معصومین (علیهم‌السلام) را هیچ‌گاه فراموش نفرمایید.

ب) رفع تصاویر ذهنی گذشته و کنترل شهوت
شکر خدا به دیدن این تصاویر عادت نکرده‌اید اما تصاویر باقی‌مانده از گذشته ذهن شما را تحت تأثیر خود قرار داده و شما به تحریک جنسی می‌کشاند. خداوند متعال در قرآن کریم برای کسانی که شرایط ازدواج را ندارند دستور به حفظ عفت تا فراهم شدن شرایط ازدواج است.«وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه؛ و كسانى كه [وسیله‏] ازدواجى نمى‏یابند باید پاكدامنى پیشه كنند تا خدا آنان را از فضل خود توانگرشان سازد» برای از بین بردن این تصاویر و کنترل شهوت راهکارهایی وجود دارد که تا زمان فراهم شدن شرایط ازدواجتان می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

1. به یاد خدا بودن
گفتن ذکر «لاإله إلاالله»، «بسم الله الرحمن الرحیم»، «لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم» و خواندن سوره‌ی ناس و هر ذکر دیگری که مشتمل نام و یاد الهی است باعث می‌شود که وسوسه‌ی شیطان خنثی گردد.

2. پناه بردن به خداوند از شر شیطان رجیم با گفتن جمله: «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم».

3. اعتقاد به حضور خداوند در همه جا و این كه بر همه‌ی اعمال ما ناظر است.
اگر انسان این اعتقاد را كه انسان در محضر خداست را درك كند و در همه حال توجه داشته باشد وسوسه‌های شیطان بر او اثر نمی گذارد.
امام علی (علیه‌السلام) در این زمینه می‌فرماید: «اتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِم؛ از معصیت خدا در خلوتگاه بپرهیزید، چرا كه خداوند شاهد و دادرس است».[2]

4. همنشینی با دوست خوب و سالم
انتخاب دوست یا دوستانی كه دوستی با او، انسان را به خوبی‌ها نزدیك كند و از زشتی‌ها دور كند، بسیار مفید است چرا كه خیلی از اوقات شیطان از طریق دوست و همنشین بد، انسان را به سوی گناهان وسوسه می كند و مبتلا می گرداند.

5. رفتن به محیط‌های سالم
محیط‌های سالمی همچون مساجد، حسینیه‌ها، مراسم‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و ... نقش مهمی در خنثی سازی اثر وسوسه‌های شیطان دارد.
البته باید در کنار این کار از محیط‌های آلوده و مجالس گناه نیز پرهیز نمود چرا كه در این گونه مكان‌ها، اثر وسوسه‌های شیطان چند برابر می‌گردد و مقابله با او سخت می‌گردد، هم‌چنانكه در محیط‌های سالم، اثر وسوسه‌های شیطان كمتر می‌گردد در نتیجه، مقابله با او هم آسان می‌گردد.

6. مقابله با زمینه‌های تحریک جنسی
یکی از علل اصلی تمایل افراد به گناه، وجود زمینه‌های آن در جامعه است. هنگامی که همه نوع ابزار تحریک جنسی برای انسان فراهم باشد، در این صورت کنترل او کاری بس دشوار خواهد بود؛ بنابراین برای جلوگیری از انحراف ابتدا باید زمینه‌های تحریک جنسی که در قالب ابتذال و... را کنترل کرد.
رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمودند:
«لَعَنَ اللَّهُ النَّاظِرَ وَ الْمَنْظُورَ إِلَیه‏؛ خداوند، چشم چران (نگاه کننده) و فراهم آورنده‌ی زمینه‌ی چشم چرانی را لعنت کند».[3]

7. ورزش و فعالیت‌های بدنی
برای کاهش شهوت و میل جنسی، ورزش و فعالیت‌های بدنی آن هم به گونه‌ای منظم و مستمرمناسب است. ورزش و فعالیت‌های بدنی باعث می‌شود که انرژی انباشته شده بدن‌تان در راه مطلوب و مناسب هزینه شود و به فعالیت‌های انحرافی کشیده نشود پس، سعی کنید یکی از رشته‌های ورزشی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و آن را به صورت جدی، مستمر و روزانه انجام دهید تا انرژی مضاعف بدن‌تان به شیوه صحیح از بدن‌تان خارج گردد.

8. فرار از تنهایی
از آنجا كه معمولاً افکار گناه آلود و شهوانی در تنهایی شدت می‌گیرد، سعی كنید هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تنها نباشید چرا كه جوان در تنهایى و خلوت خود، اقدام به كسب لذت از طریق فکر و خیال مى كند و به نشخوار افکار گناه آلود روى مى آورد. برای این منظور می‌توانید در جمع خانواده حضور پیدا کنید. توصیه می‌شود، هرگاه از لحاظ جنسی تحریک گردیدید با ایجاد حواس‌پرتی اختیاری، تغییر موقعیت، جابه‌جایی مکانی و کارهای دیگر زمینه‌ی تحریک بیشتر خود را از بین ببرید.

9. خود تنبیهی
گاهی وقت‌ها تعیین جریمه و تنبیهاتی برای موفقیت در این امر بسیار مفید خواهد بود. اگر قرار باشد در هر باری که افکار گناه آلود و شهوانی به ذهن‌تان خطور می‌کند و شما اجازه جولان به آن افکار می‌دهید، از حساب میلیونی شما مبلغ چند هزار تومان كسر شود، تا به كی حاضر بودید كه به این كار ادامه دهید؟ پس، تعیین جریمه و برخی تنبیهات می تواند بازدارندگی ایجاد كند و مانع ادامه آن گردد.

10. تمرین توقف فکر
می‌توانید به محض شروع افکار جنسی‌ و شهوانی، مكان خود را تغییر دهید و یا سریعاً وسط افكار خود بپرید و به خود فرمان ایست بدهید و بگویید: «بس است دیگر» و بدین وسیله رشته افكار را قطع كرده و خود را مشغول كار دیگرى كنید و با ایجاد حواس‏پرتى اختیاری از آن افكار دورى بجویید. حتی می‌توانید كش نازکی به مچ دست خود ببندید و با شروع افکار منفی و مزاحم، آن كش را بكشید و رها كنید تا اندک سوزشی در مچ دست‌تان ایجاد شود و سپس شروع به شمارش معكوس نمایید. مثلاً عدد 100 را انتخاب كنید و سعی نمایید هفت تا هفت تا از آن كم كنید تا به صفر برسید؛ تا با احساس دردى كه روى مچ دست‌تان ایجاد مى‌شود و نیز با شمارش اعداد، از آن فضاى روانى بیرون آیید و ناخودآگاه موضوع ذهنى‌تان عوض شود.
11. سرگرمی و اشتغال دائمی
جوان هر چه فكر و ذهنش به موضوع یا موضوعاتی مشروع و حلال مشغول باشد، اجازه ورود افكار شیطانی را نمی‌دهد. بنابراین مشغولیت ذهنی و ایجاد زمینه کار و فعالیت در طول روز می‌تواند ذهن انسان را درگیر و از ورود افکار مزاحم جلوگیری کند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. احمدی، علی اصغر، تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1387.
2. اسماعیلی، علی، عشق و روابط پسر و دختر: نکاتی آموزنده و خواندنی برای جوانان، تهران: لاهوتیان، 1384.
3. رئیسی، مسعود و باختر، سیداحمد، مجموعه کامل قوانین و مقررات ازدواج موقت، تهران: خط سوم، 1390

پی‌نوشت‌ها:
[1] روم:21.
[2] نهج البلاغه، حكمت 324.
[3] مستدرک الوسائل، ج 14، ص 271.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما