پرسش :
اگر عدهای از علما - که توانایی تشخیص مجتهد اعلم را دارند - فردی را معرفی نمایند، امّا خود انسان به اعلمیت فرد دیگری یقین داشته باشد و یا ببیند جمع دیگری از علما، مجتهد دیگری را معرفی نمودهاند، تکلیف چیست؟
پاسخ :
در صورتی که یقین انسان به اعلم بودن فرد دیگر، بر اساس موازین ذکر شده باشد، عمل به یقین مقدم است و در صورت تعارض نظرات علما، اگر مرجحات دیگر، هم چون اورعیت در یکی از آنان بود، باید از وی تقلید کرد و در صورت یأس از ترجیح یکی از آن دو بر دیگری، فرد اختیار دارد که از هر یک از آن دو مجتهد تقلید نماید.
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت، قم : دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، 1386.
در صورتی که یقین انسان به اعلم بودن فرد دیگر، بر اساس موازین ذکر شده باشد، عمل به یقین مقدم است و در صورت تعارض نظرات علما، اگر مرجحات دیگر، هم چون اورعیت در یکی از آنان بود، باید از وی تقلید کرد و در صورت یأس از ترجیح یکی از آن دو بر دیگری، فرد اختیار دارد که از هر یک از آن دو مجتهد تقلید نماید.
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت، قم : دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، 1386.