پرسش :
اگر زن در اثنای طواف حائض شود چه حکمی دارد؟
پاسخ :
مشهور بین فقها اینست که اگر حائض شدن پیش از تمام شدن چهار شوط باشد، طوافش باطل میشود و چنان چه بعد از آن باشد، آنچه به جا آورده صحیح است و واجب است بعد از پاکی و غسل نمودن، باقیمانده را به جا آورد.
و احوط در هر دو صورت اینست که بعد از پاکی یک طواف کامل به نیت اعم از تمام و اتمام به جا آورد، به این معنی که چنین نیت کند که اگر یک طواف کامل بر من واجب است، که این طواف است و اگر به جا آوردن کمبود طواف سابق بر من واجب است، هر مقدار از این طواف کمبود او را تکمیل کند بکند و باقیمانده، زیادی باشد و این در صورتیست که وقت این کار را داشته باشد و در غیر این صورت سعی و تقصیر نموده و برای حج محرم شود و لازم است پس از بازگشت از منی و قبل از طواف حج، قضای طواف عمره را به نحوی که گفته شد به جا آورد
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت (دوره 4 جلدی)، ناشر: دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، قم، 1386.
مشهور بین فقها اینست که اگر حائض شدن پیش از تمام شدن چهار شوط باشد، طوافش باطل میشود و چنان چه بعد از آن باشد، آنچه به جا آورده صحیح است و واجب است بعد از پاکی و غسل نمودن، باقیمانده را به جا آورد.
و احوط در هر دو صورت اینست که بعد از پاکی یک طواف کامل به نیت اعم از تمام و اتمام به جا آورد، به این معنی که چنین نیت کند که اگر یک طواف کامل بر من واجب است، که این طواف است و اگر به جا آوردن کمبود طواف سابق بر من واجب است، هر مقدار از این طواف کمبود او را تکمیل کند بکند و باقیمانده، زیادی باشد و این در صورتیست که وقت این کار را داشته باشد و در غیر این صورت سعی و تقصیر نموده و برای حج محرم شود و لازم است پس از بازگشت از منی و قبل از طواف حج، قضای طواف عمره را به نحوی که گفته شد به جا آورد
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت (دوره 4 جلدی)، ناشر: دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، قم، 1386.