پنجشنبه، 27 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

1- بر اثر حملات موشکى لشکریان کفر صدّامى به شهرستان دزفول در یک شب هولناک تعداد هیجده نفر از یک خانواده شهید شدند؛ یکى از این شهداء داراى دو زن بوده که زن اوّلى قبلا فوت نموده و از او دو دختر باقى مانده است و از زن دوّم نیز که در اثر حملات موشکى شهید شده دو دختر باقى مانده است، از شخص شهید قدرى مال به جاى مانده این مال باید به چه شکلى تقسیم شود؟ 2- و از زن دوّم (که شهید شده) قدرى طلا باقیمانده، آیا این فقط به دختر زن شهید مى‏‌رسد یا به دخترهاى زن اوّلى هم مى‏‌رسد؟ 3- با توجّه به این‌که این شخص شهید وصیت‌نامه ندارد و معلوم نیست مهریه‏ زن‌ها را داده یا نه، چه باید کرد؟


پاسخ :
ج‏ 1- چنانچه تقدّم و تأخّر موت کسانى که در حمله مذکور شهید شده‌‌‏اند معلوم نباشد باید موت هر یک را قبل از دیگران فرض کرد و تمام مال او را بین ورثه موجود و آنها که با او شهید شده‌‌‏اند تقسیم نمود و سهم آنها [را] که شهید شده‌‌‏اند به ورثه آنها داد.
ج‏ 2- در فرض معلوم نبودن تقدّم و تأخّر موت زن باید طلا و سایر اموال او را بین ورثه که از آنها شوهر شهید او است، تقسیم نموده، و سهم شوهر شهید بین ورثه موجود که از آن جمله دو دختر زن دیگر او است تقسیم شود.
ج‏ 3- چنانچه به طریق شرعى اداء مهر زن‌ها ثابت نباشد باید آن را مثل سایر دیون قبل از تقسیم ارث شهید به ورثه حین موت زن‌ها پرداخت نمود.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج‏3، ص421


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.