چهارشنبه، 2 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کراهت طلاق

پرسش :

دیدگاه اسلام درباره طلاق چیست؟


پاسخ :
دیدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه که از خوبى و زیبایى هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغیب و تشویق کرده، به همان اندازه نیز از بدى و زشتى هاى طلاق و عواقب شوم آن بیان بلیغى آورده است.

یامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)  فرمود: «هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از خانه اى نیست؛ که به واسطه ازدواج آباد مى شود و هیچ چیز مغبوض تر از خانه اى نیست؛ که در اسلام به واسطه طلاق خراب مى شود»[1] و در حدیث دیگرى فرمود: «ازدواج کنید و طلاق ندهید؛ چه اینکه طلاق، عرش خدا را به لرزه در مى آورد»[2].

امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «چیزى از امور حلال در پیشگاه خدا مبغوض تر از طلاق نیست»[3].

بنابراین اسلام از طلاق و جدایى بسیار مذمت و سرزنش کرده است؛ ولى با وجود آن بر خلاف برخى ادیان، آن را حرام و ممنوع نساخته است؛ بلکه حلال مبغوض دانسته است و آن را به عنوان راه چاره در شرایط خاص و بن بست، یاد کرده است. خداوند مى فرماید: «وَ اِنْ یتَفَرَّقا یغْنِ الله کلاًّ مِنْ سِعَتِهِ» ؛ «اگر (راهى براى اصلاح در میان خود نیابند و) از هم جدا شوند، هر کدام از آنها را با فضل و کرم خود، بى نیاز مى کند»[4].
 
پی‌نوشت‌ها‌:
[1]. «ما مِنْ شَى ءٍ أَحَبُّ إِلَى الله عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیْتٍ یُعْمَرُ بِالنِّکاحِ وَ ما مِنْ شَى ءٍ أَبْغَضُ إِلَى الله مِنْ بَیْتٍ یُخْرَبُ فِى الإسلام بالفُرْقَةِ یَعْنِى الطلاق». وسائل الشیعه، ج 20، باب کراهة طلاق الزوجة ص 7.
[2]. «تَزَوَّجوُا وَ لا تَطْلُقوُا فَإِنَّ الطَّلاقَ یَهْتَزُّ مِنْهُ العَرْشُ». وسائل الشیعه، ج 22، باب کراهة طلاق الزوجة، ص 8.
[3]. «ما مِنْ شَى ءٍ مِمّا أَحَلَّهُ الله أَبْغَضُ مِنْ الطَّلاقِ»، همان، ص 9.
[4]. نساء/ 130.
 
منبع: مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى؛ دفتر بیست و یکم (احکام ازدواج، مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، سید مجتبى حسینى، قم: دفتر نشر معارف، 1385.
 
مطالب مرتبط:

صیغه طلاق چگونه خوانده مى شود؟

شرایط صحت طلاق را بیان کنید.

طلاق خلع و مبارات چیست؟

طلاق باین و رجعى چیست؟

چرا اسلام حق طلاق را در اختیار مرد قرار داده است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.