چهارشنبه، 24 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حجاب در برابر کودکان

پرسش :

در برابر چه کودکانى رعایت حجاب لازم نیست؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
خداى متعال در آیه 31 سوره نور، دوازدهمین گروهى که زنان در  برابر این افراد مجاز به عدم رعایت حجاب هستند را، اطفالى معرفى مى کند که از شهوت جنسى هنوز بهره اى ندارند، از این رو درباره آنان می فرماید: «کودکانى که از عورات زنان [امور جنسى] آگاه نیستند». بر اساس این سخن، بانوان مسلمان در برابر اطفالى که این تمایلات و توانائى ها در آنان بیدار شده، ملزم رعایت حجاب هستند.

پاسخ تفصیلی:
خداى متعال در آیه 31 سوره «نور» دوازدهمین گروهى را که زنان در برابر این افراد مجاز به عدم رعایت حجاب هستند را اطفالى معرفى مى کند که از شهوت جنسى هنوز بهره اى ندارند، مى فرماید: (یا کودکانى که از عورات زنان [امور جنسى] آگاه نیستند) «أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساء».

جمله «لمْ یَظْهَرُوا» گاهى به معنى «لَمْ یَطَّلِعُوا»؛ (آگاهى ندارند) و گاه به معنى «لَمْ یَقْدِرُوا»؛ (توانائى ندارند) تفسیر شده؛ زیرا این ماده به هر دو معنى آمده است و در قرآن گاه در این، و گاه در آن به کار رفته.
مثلاً در آیه 20 سوره «کهف» مى خوانیم: «اِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ یَرْجُمُوکُم»؛  (اگر اهل شهر از وجود شما آگاه شوند سنگسارتان مى کنند).

و در آیه 8 سوره «توبه» مى خوانیم: «کَیْفَ وَ اِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُم لا یَرْقُبُوا فِیْکُمْ اِلاّ وَ لا ذِمَّةً»؛ (چگونه با پیمان شکنان پیکار نمى کنید در حالى که اگر آنها بر شما چیره شوند نه ملاحظه خویشاوندى با شما مى کنند و نه پیمان).
ولى به هر حال، این تفاوت در آیه مورد بحث، تفاوت چندانى از نظر نتیجه ندارد منظور اطفالى است که بر اثر عدم احساس جنسى نه توانائى دارند و نه آگاهى.

بنابراین، اطفالى که به سنى رسیده اند که این تمایل و توانائى در آنها بیدار شده باید بانوان مسلمان، حجاب را در برابر آنها رعایت کنند.

منبع: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و نهم، ج 14، ص 485.

پرسش های مرتبط با حجاب:

جایگاه حجاب از دیگاه روانشناسی چه می باشد؟

پوشش کامل برای زن، چه پوششی است؟

آیا در قران به صورت مستقیم به چادر به عنوان حجاب اشاره شده است؟

آیا چادر و روپوش خانم‏ها حتماً باید سیاه باشد؟

چرا با تشویق جوانان به استفاده از رنگ‏های تیره، نشاط و شادی آنها را به یاس و ناامیدی تبدیل می‏کنید؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.