يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اختلال جنسى

پرسش :

لطفا بیان کنید چگونه انسان در تمایلات جنسى دچار اختلال یا انحرافات جنسى مى شود؟


پاسخ :
پاسخ به این سؤال، مستلزم تعریف «تمایلات جنسى بهنجار» است تا روشن شود در چه صورتى، این تمایلات دچار اختلال، نابهنجارى و انحراف مى شود.

بدون شک تمایلات جنسى و رفتار جنسى، امرى کاملاً طبیعى و برخاسته از نیازهاى طبیعى آدمى است. انسان نیازهاى متعددى دارد که یکى از آنها، نیاز جنسى است. این نیاز در آستانه نوجوانى و همراه با بلوغ، آشکارتر و جهت دارتر مى شود و به تدریج نوجوان به جنس مخالف تمایل مى یابد و دوست دارد هر چه زودتر شریک جنس خود را از جنس مخالف انتخاب کند بنابراین تمایل به جنس مخالف، براى ارضاى غریزه جنسى، با رعایت ارزش هاى حاکم بر جامعه و در قالب ازدواج و در محیط زناشویى، امر کاملاً طبیعى، بهنجار و صحیح است.

امّا اگر تمایلات جنسى، در قالب رفتارهایى ظاهر شود که براى فرد یا دیگرى مخرب است و قابل هدایت به سوى شریک جنسى نیست و بر اساس معیارهاى قابل قبول دینى و فرهنگى نبوده و همراه با اضطراب و احساس گناه است و یا حالت جبرى دارد؛ در این صورت مى توان گفت: این تمایلات و رفتارهاى جنسى، نابهنجار و نوعى اختلال جنسى و یا انحراف جنسى محسوب مى شود.

«مشخصه نابهنجارى هاى جنسى وجود امیال، خیال پردازى ها یا رفتارهاى جنسى برگشت کننده و شدید است که با اشیاء، فعالیت ها، یا موقعیت هاى غیرعادى رابطه دارند و به پریشانى یا اختلال عمده بالینى در کارکرد اجتماعى، شغلى، یا سایر زمینه هاى مهم منجر مى شوند»[1].

نکته قابل توجه در اینجا تفکیک بین اختلال هاى جنسى، تمایلات جنسى نابهنجار و انحرافات رفتارى جنسى است. منظور از اختلالات جنسى، کژتابى هاى جنسى است که شامل موارد ذیل است:

1. اختلال هاى میل جنسى؛ یعنى میل جنسى فرد کم است یا بیزارى جنسى دارد؛
2. اختلال هاى بر انگیختگى جنسى؛ یعنى، مرد یا زن انگیختگى جنس نسبت به جنس مخالف ندارد و اندام هاى جنسى او دچار مشکل است؛
3. اختلال هایى مربوط به اوج لذت جنسى؛
4. اختلال هاى درد جنسى و کژکارى هاى جنسى ناشى از بیمارى جسمانى یا استفاده از مواد و...[2].
و منظور از نابهنجارى هاى جنسى، وجود امیال، خیال پردازى ها یا رفتارهاى جنسى است که به پریشانى یا اختلال هاى بالینى و مشکلات شغلى و اجتماعى منجر مى شود.

اما انحرافات جنسى عبارت است از: ارضاى غریزه جنس از طریق نامشروع و غیر قانونى؛ مانند استمنا (خودارضایى)، همجنس بازى، ارتباط با جنس مخالف بدون پیوند ازدواج (برقرارى روابط نامشروع با جنس مخالف) و...

علل انحراف در تمایلات و رفتارهاى جنسى
در مورد علل انحرافات جنسى، حرف و حدیث فراوان است و در این نوشتار نمى توان به همه جوانب آن پرداخت،زیرا مسئله از ابعاد گوناگون جامعه شناختى، روان شناختى، تربیتى، اخلاقى، فرهنگى، اقتصادى و حتى پزشکى قابل بررسى است. بنابراین به طور خلاصه به بعضى از علل آن اشاره مى شود:

1. کم رنگ شدن ارزش ها و باورهاى دینى و فرهنگى ؛ به عبارت روشن تر ضعف ایمان؛
2. اهتمام نورزیدن خانواده ها به تربیت فرندان، به ویژه تربیت جنسى؛
3. بالا رفتن سن ازدواج؛
4. ترویج فرهنگ غرب ؛ به ویژه آن بخش هایى از فرهنگ غرب که یا با اعتقادات و باورهاى دینى ما سازگار نیست و یا نابهنجارى هایى که حتى خود آنها نیز از آن رنج مى برند مانند پوشش نامناسب، الکل، مواد مخدر و...)؛
5. مشکلات جدّى در نظام آموزشى؛
6. اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها و در سطح جامعه؛
7. مدگرایى و تجمل گرایى و آداب و رسوم غلط؛
8. ترویج و اشاعه بى بند و بارى از رسانه هاى رسمى و غیر رسمى کشور و...  .

پی‌نوشت:
[1]. انجمن روان پزشکى آمریکا، راهنماى تشخیص و آمارى اختلال هاى روانى، ترجمه محمد رضا نیکخو و همکاران، انتشارات سخن، معروف به DSM_IV، چاپ چهارم، 2000.
[2]. همان، ص 791 و 792.

منبع: اختلالات رفتارى، ابوالقاسم بشیرى؛ نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، قم: دفتر نشر معارف، 1387.

پرسش‌های مرتبط:

لطفاً ویژگى هاى افراد وسواسى را بیان کنید و عوامل آن را برایم بگویید.

من تمایل به خودکشى دارم، گناه آن را براى من شرح دهید.

پس از ورود به دانشگاه، دچار حالات روحى و روانى منفى شده ام چگونه از آنها رهایى یابم؟

چرا برخى دچار اختلال روانى مى شوند؟

چه کنم که مهارت‌هاى ارتباط با دیگران را در خود تقویت کنم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.