جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عدم ارتباط گیری فرزند با معلم

پرسش :

دختر ۷ ساله‌ام امسال به کلاس اوّل می‌رود. با وجود این‌که پیش دبستانی رفته است و قبل از آن هم به مهد می‌رفت، صبح‌ها با گریه بیدار می‌شود و اغلب روز‌ها حالت تهوّع دارد. دو روز اوّل را دوست داشت که به مدرسه برود؛ امّا الآن ناراضی است. می‌خواستم ببینم که دلیل آن چیست و من باید چه‌ کار کنم؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیتی کودک و نوجوان):

ما بیشتر باید دلیل آن را در مدرسه جستجو کنیم. ممکن است این دختر هنوز نتوانسته با معلّم خود ارتباط برقرار کند؛ چون یکی از ارکانی که برای بچّه‌های سال اوّلی باید به آن دقّت داشته باشیم، این است که آن‌ها باید بتوانند در همان روز اوّل با معلّم و مدرسه ارتباط خوبی برقرار کنند.

جشن شکوفه ها
می‌دانید که در چند سال اخیر یک حرکت خوب در آموزش و پرورش ایجاد شد، به نام روز شکوفه‌ها که فقط بچّه‌های کلاس اوّلی به مدرسه می‌روند و مسئولین مدرسه در قالب جشنی آن‌ها را با محیط، مدیر و معلّم آشنا می‌کنند.
این حرکت، حرکت خوبی است که اگر واقعاً مسئولین در مدارس آن را به شکل صحیح اجرا کنند آن‌جا محلّی برای انس و الفت بچّه‌ها می‌شود. ولی الآن این حالت نشان می‌دهد که این دختر نتوانسته است با معلّم خود ارتباط خوبی برقرار کند.

برخی از عوامل که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شده باشد عبارتند از:

الف. ازدحام کلاس
ممکن است که کلاس آن‌ها شلوغ باشد و همین مسئله باعث ایجاد اضطراب در کودک شده باشد.

ب. وقوع اتفاق خاص در مدرسه
همچنین ممکن است یک اتّفاق خاصّی در مدرسه برای فرزندمان افتاده باشد. مثلاً یک نفر او را هُل داده و به زمین افتاده است و یا مثلاً وسیله‌ی او را کسی بدون اجازه برداشته است. این اتّفاقات ممکن است که منجر به بروز اضطراب او شود.

توصیه ای در حلّ این معضل
اوّلین و آخرین توصیه‌ این است که این مادر بزرگوار سعی کنند حتماً به مدرسه‌ی فرزند خود بروند و با معلّم او گفتگو کنند و زمینه‌های ارتباط عاطفی بین معلّم و دانش‌آموز را فراهم کنند. اگر این مسئله حل شود، بقیه‌ی مسائل مربوط به فرزند آن‌ها نیز قطعاً حل‌ می‌شود.​​​​


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط