اخذ اجرت براى تعلیم دین یا قضاوت
پرسش :
اکثر فقهاى امامیه معتقدند اخذ اجرت براى تعلیم احکام دین جایز نیست. از طرفى وظیفه ى علما یا قضات، تعلیم و اجراى احکام است آیا گرفتن مبالغى از مردم یا از دولت براى این افراد جایز است؟
پاسخ :
بسمه تعالى: قاضى و کسان دیگرى که واجبات کفایى همگانى را انجام مى دهند، دو تکلیف دارند:
1. تأمین زندگانى خود و خانواده؛
2. قیام به واجبات کفایى مانند قضاوت و تعلیم احکام؛
چون جمع بین این دو کار امکان پذیر نیست، حکومت اسلامى یا افراد دیگر باید با دادن حقوق، زندگى این افراد را تأمین کند تا با فراغت کامل انجام وظیفه کنند، همچنان که در زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) جریان این چنین بود و امیرمؤمنان (علیه السلام) به مالک اشتر چنین فرمود:«به قاضى به اندازه اى بپرداز که از دیگران بى نیاز شود». بنابراین پولى که به قاضى و یا معلم امور دینى پرداخت مى شود، از این باب است. والله العالم
منبع: استفتائات، آیت الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد اول، قم: مؤسسه امام صادق علیهالسلام، 1389.
بسمه تعالى: قاضى و کسان دیگرى که واجبات کفایى همگانى را انجام مى دهند، دو تکلیف دارند:
1. تأمین زندگانى خود و خانواده؛
2. قیام به واجبات کفایى مانند قضاوت و تعلیم احکام؛
چون جمع بین این دو کار امکان پذیر نیست، حکومت اسلامى یا افراد دیگر باید با دادن حقوق، زندگى این افراد را تأمین کند تا با فراغت کامل انجام وظیفه کنند، همچنان که در زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) جریان این چنین بود و امیرمؤمنان (علیه السلام) به مالک اشتر چنین فرمود:«به قاضى به اندازه اى بپرداز که از دیگران بى نیاز شود». بنابراین پولى که به قاضى و یا معلم امور دینى پرداخت مى شود، از این باب است. والله العالم
منبع: استفتائات، آیت الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد اول، قم: مؤسسه امام صادق علیهالسلام، 1389.