فضیلت تلاوت سوره اسراء
پرسش :
تلاوت سوره اسراء چه فضیلتی دارد؟
پاسخ :
از پیامبر صلّی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام برای کسی که این سوره را بخواند پاداش فراوانی نقل شده است، از جمله در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود:
«مَن قَرَأ سورَةَ بَنیإسرائیلَ فی کُلّ لَیلَةِ الجُمُعَةِ لَم یَمُت حَتّی یُدرِکَ القائِمَ وَیَکُونَ مِن أصحابِهِ؛ کسی که سوره بنیاسرائیل را هر شب جمعه بخواند، از دنیا نخواهد رفت تا اینکه قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود».(1)
پاداشها و فضیلتهایی که برای سورههای قرآن بیان شده هرگز برای خواندن تنها نیست، بلکه خواندنی است که توأم با تفکّر و اندیشه و سپس الهام گرفتن برای عمل بوده باشد. مخصوصاً در یکی از روایات مربوط به فضیلت این سوره میخوانیم:
«فَرَقَّ قَلبُهُ عِندَ ذِکرِ الوالِدَینِ؛ کسی که این سوره را بخواند و هنگامی که به توصیههای خداوند در مورد پدر و مادر در این سوره میرسد عواطف او تحریک شود و احساس محبّت بیشتر نسبت به پدر و مادر کند»(2) دارای چنان پاداشی است.
بنابراین الفاظ قرآن هرچند بیشک محترم و پرارزش است، ولی این الفاظ مقدّمهای است برای معانی و آن مقدّمهای است برای عمل.
به هر صورت مجموعه بحثهای عقیدتی، اخلاقی و اجتماعی در این سوره نسخه کاملی را تشکیل میدهد برای ارتقا و تکامل بشر در زمینههای مختلف.
جالب اینکه این سوره با «تسبیح» خدا شروع میشود و با «حمد و تکبیر» او پایان میگیرد.
تسبیح نشانهای است برای پاکسازی و پیراستن از هرگونه عیب و نقص.
حمد نشانهای است برای آراستن به صفات فضیلت و تکبیر رمز پیشرفت و عظمت است.
پینوشت:
1- بحارالانوار، ج 86، ص 310
2- مصباح الکفعمی، ص 441
منبع: فضیلت سورههای قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابیطالب (ع)، ۱۳۸۹.
از پیامبر صلّی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام برای کسی که این سوره را بخواند پاداش فراوانی نقل شده است، از جمله در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود:
«مَن قَرَأ سورَةَ بَنیإسرائیلَ فی کُلّ لَیلَةِ الجُمُعَةِ لَم یَمُت حَتّی یُدرِکَ القائِمَ وَیَکُونَ مِن أصحابِهِ؛ کسی که سوره بنیاسرائیل را هر شب جمعه بخواند، از دنیا نخواهد رفت تا اینکه قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود».(1)
پاداشها و فضیلتهایی که برای سورههای قرآن بیان شده هرگز برای خواندن تنها نیست، بلکه خواندنی است که توأم با تفکّر و اندیشه و سپس الهام گرفتن برای عمل بوده باشد. مخصوصاً در یکی از روایات مربوط به فضیلت این سوره میخوانیم:
«فَرَقَّ قَلبُهُ عِندَ ذِکرِ الوالِدَینِ؛ کسی که این سوره را بخواند و هنگامی که به توصیههای خداوند در مورد پدر و مادر در این سوره میرسد عواطف او تحریک شود و احساس محبّت بیشتر نسبت به پدر و مادر کند»(2) دارای چنان پاداشی است.
بنابراین الفاظ قرآن هرچند بیشک محترم و پرارزش است، ولی این الفاظ مقدّمهای است برای معانی و آن مقدّمهای است برای عمل.
به هر صورت مجموعه بحثهای عقیدتی، اخلاقی و اجتماعی در این سوره نسخه کاملی را تشکیل میدهد برای ارتقا و تکامل بشر در زمینههای مختلف.
جالب اینکه این سوره با «تسبیح» خدا شروع میشود و با «حمد و تکبیر» او پایان میگیرد.
تسبیح نشانهای است برای پاکسازی و پیراستن از هرگونه عیب و نقص.
حمد نشانهای است برای آراستن به صفات فضیلت و تکبیر رمز پیشرفت و عظمت است.
پینوشت:
1- بحارالانوار، ج 86، ص 310
2- مصباح الکفعمی، ص 441
منبع: فضیلت سورههای قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابیطالب (ع)، ۱۳۸۹.