شنبه، 9 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مشکلات روانشناختی کودک

پرسش :

در صورت بروز مشکلات روانشناختی کودک، چه مداخله هایی برای درمان ضروری است؟


پاسخ :
ابتدا تشخیص درست بیماری و گفت وگو با خود کودک. در مرحله بعد شناخت خانواده کودک است، زیرا کودکان اجزای لاینفک خانواده شان هستند. شرایط در مورد بزرگسالان متفاوت است. می توانیم با یک بزرگسال صحبت کنیم و مشکلاتش را ریشه یابی کنیم و دستورالعمل‌هایی به او بدهیم تا شیوه بهتری برای زندگی خود برگزیند و عادتهای جدیدی در او ایجاد کنیم. ولی این روش در مورد کودکان صدق نمی کند.
 
کودک از خانواده و پدر و مادرش جدا نیست. ارتباطاتش، رفتارش، احساسش، عواطفش، هیجاناتش و شخصیتش فعلا با خانواده اش پیوند خورده است. چرا که بسیاری از مشکلات کودکان با تغییراتی که در منش والدین داده می شود برطرف می گردد، یعنی والدین باید رفتار خود را تغییر دهند تا منجر به ایجاد تغییر در کودک شود. در چنین مواردی اص؟ الزومی ندارد که با کودک کار شود. باید با والدین اور کار شود.
 
بنابراین در درمان باید به این نکات توجه شود. وقتی به علت ها پی بردیم، می بینیم که در طیف علت ها چه عواملی وجود دارند. اگر والدین جزو عوامل ایجاد کننده مشکلات هستند، پس برای درمان کودک باید با والدین کار شود. اگر اجتماع، مدرسه، درس یا همسالان یا ارتباط خاصی که برای کودک وجود دارد یا یکی از افراد خانواده جزو عوامل هستند، باید بررسی شود و راههای پیشگیری و درمان از طریق متخصص ارائه شود.
 
در اینجا متخصص از خانواده می خواهد که مداخله، یا بهتر بگویم مشارکت کند و والدین با مشارکت خود در درمان و حل مشکل، به کمک متخصص بشتابند.

منبع: پاسخ به والدین، دکتر سیما فردوسی، تهران: انتشارات صابرین، چاپ سیزدهم، 1394.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.