شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ورزش در زمان شیوع کرونا

پرسش :

آبا برای کسانی که دچار بیماری کرونا هستند باز هم ورزش توصیه می شود؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر فرشاد غزالیان، رییس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی:

اگر با سرفه خشک، درد بدن، کوتاه شدن تنفس، خستگی عمومی و گرفتگی و درد سینه وتب مواجه شدید باید دارو درمانی را آغاز کنید. به مدت ۲ تا ۳ هفته لازم است تا بدن درمقابل ویروس های عفونی ریکاوری را انجام دهد و لنفوسیتهای تی بتوانند سلولها را پاک سازی کنند. بعد از این زمان وقتی علائم از بین رفتند می توانید ورزش را ابتدا" با شدت کم و آهسته شروع کنید. حتی یک جلسه تمرین می تواند مفید باشد اما تمرینات منظم بسیار مفیدتر هستند. تغییرات مولکولی و سلولی در همان چند ثانیه و چند دقیقه اول تمرین رخ می دهد. یک دوره تمرین ورزشی می تواند بدن را به سمت سلامتی هدایت نماید. محققان مغتقدند جلسات تمرینی پرشدت و طولانی مدت می تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند بنابراین پرهیز از انجام تمرینات پرشدت و استرس زا  می تواند گزینه خوبی باشد.

بعضی محققین بر این باورند که تمرینات با شدت متوسط مناسب است اما کمپل و تومر معتقدند که تمرینات با شدت بالا نمی تواند سیستم ایمنی را به خطر بیندازد.

نظریه کمپل و تومر خیلی اختصاصی است و مناسب کسانی است که عادت به تمرینات با شدت بالا و طولانی دارند شواهد شایسته و مناسبی وجود دارد که این مطلب را برای عموم مردم رد می کند در افراد کم تحرک و یا بی تحرک انجام تمرینات شدید ایجاد عوارض می کند. مطالعات در این زمینه بسیار است. مطالعات منتشرشده متمرکز برتاثیرات تمرینات فشرده هوازی بر سیستم ایمنی می باشد. تمرینات استقامتی با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه در روز می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

مطالعات زیاد اخیر روی تاثیر تمرینات مقاومتی و HIIT بر پارامترهای سیستم ایمنی صورت گرفته است. تحقیقی درسال ۲۰۰۷ در مورد نقش تمرینات تای چی و بیماری های واگیر در پروسه ۵ ماهه انجام شد و مشاهده شد که تمرینات تای چی برای بزرگسالانی که واکسیناسیون آنفوانزا انجام داده اند پاسخ های سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش معناداری در پاسخ آنتی بادی ها نسبت به گروه کنترل صورت گرفته است. مقالات مروری دیگر هم تاثیر یوگا برجلوگیری از گسترش اجزای التهابی مفید را گزارش کرده اند.

منبع: ifsm.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.