دوشنبه، 19 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شیردادن به نوزاد توسط مادر مبتلا به کرونا

پرسش :

آیا مادر مبتلا به کرونا می‌تواند به نوزادش شیر دهد؟


پاسخ :
پاسخ از خانم زهرا عابدی، کارشناس ارشد مامایی:

مادری که سالم است و به ویروس کرونا مبتلا نیست، می تواند بدون هیچ اضطرابی به نوزاد خود شیر بدهد.

این روزها برخی مادران از لحاظ روانی تحت فشار هستند و با دیدن کوچک ترین علایمی گمان می کنند که به این بیماری مبتلا شده اند.

تنها زمانی که ابتلای مادر به کرونا تایید شد برای جلوگیری از تماس با نوزاد نباید به او شیر بدهد چرا که این بیماری از طریق تماس منتقل می شود. اگر مادر به طور قطعی مبتلا به کرونا باشد، هر گونه تماس با نوزاد ممکن است او را به این بیماری مبتلا کند و این محدود به شیر دادن نوزاد نمی شود. مادرانی که به طور قطع به کرونا مبتلا شده اند باید خود را ایزوله کرده و با نوزاد تماس نداشته باشد.

کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و دیابتی داشته باشند. اما مادری که سالم است هیچ دلیلی ندارد که به خاطر شیردهی به نوزاد مستعد در ابتلا به کرونا باشد.

بهتر است مادران موقع شیردهی برای پیشگیری از انتقال ذرات آلوده تنفسی به کودک، از ماسک استفاده کرده و بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند. در شرایطی که ممکن است مادر علایمی از سرماخوردگی داشته باشد بهتر است شیر مادر از طریق شیشه و سرشیشه ضدعفونی شده به نوزاد داده شود.

بیماری کووید-۱۹ در کودکان معمولا مانند یک سرماخوردگی ساده نمود پیدا می‌کند و تا کنون هیچ کدام از نوزادان عوارض شدید نداشتند. هم چنین تا کنون هیچ کودک زیر ۹ سال بر اثر کرونا فوت نکرده است.

کودکان ممکن است بدون علامت به کرونا مبتلا شوند و آن را به سایرین انتقال دهند. آنها عفونت های تنفسی را به راحتی با خود حمل کرده و به بزرگسالان منتقل می کنند؛ به همین دلیل تا حد ممکن نباید کودکان را از خانه بیرون برد و هم چنین به طور مرتب دست هایشان را شسته و نکات بهداشتی را درمورد آن ها رعایت کرد.

گزارش‌های محدود از چین حاکی از آن است که کودکان مبتلا به کووید-۱۹ با علائم خفیف همراه هستند و اگرچه برخی عوارض شدید مانند سندرم پریشانی حاد تنفسی و شوک سپتیک نیز گزارش شده است، اما به نظر می‌رسد این موارد نادرست است. با این حال مانند سایر بیماری‌های تنفسی ممکن است جمعیت خاصی از کودکان در معرض خطر عفونت شدید مانند کودکانی که دارای شرایط بهداشتی و درمانی مطلوب نیستند مشاهده شوند.

در هر صورت توجه به نکات ایمنی و بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای نوزادان و کودکان به این بیماری ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.