شفای کرونا با خواندن زیارت عاشورا
پرسش :
آیا درست است که خواندن زیارت عاشورا کرونا را از بین میبرد؟
شرح پرسش :
در سایت ها و فضای مجازی نقلی آمده که در برخورد با وبا در سامرا، علما دستور به خواندن زیارت عاشورا دادند و بیماری از آن شهر رخت بربست آیا این واقعیت دارد و آیا در مورد کرونا هم که گفته می شود فراگیر شده کارساز است؟ آیا درست است که خواندن زیارت عاشورا کرونا را از بین میبرد؟
در سایت ها و فضای مجازی نقلی آمده که در برخورد با وبا در سامرا، علما دستور به خواندن زیارت عاشورا دادند و بیماری از آن شهر رخت بربست آیا این واقعیت دارد و آیا در مورد کرونا هم که گفته می شود فراگیر شده کارساز است؟ آیا درست است که خواندن زیارت عاشورا کرونا را از بین میبرد؟
پاسخ :
صحت واقعه که بیان کردید و وقایع مشابه با اثر زیارت عاشورا مرتبط است. روایتی از امام صادق (علیه السلام) به صفوان است که میفرمایند:
«زیارت عاشورا را بخوان و بر آن مواظبت کن، بهدرستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین میکنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او مشکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.» (1)
بنابراین روایت در دورههای مختلف علمای شیعه در برخورد با مشکلات مانند مریضیهای لاعلاج این زیارت را توصیه مینمودند.
بنابراین نمیتوان آن را مختص یک بیماری معرفی نمود. بهتر است به دستور امام صادق (علیهالسلام) بر مواظبت بر این زیارت عمل کرد، انشاءالله مشکلات هم حل میشود. البته تعدادی که علما مطرح نمودند و هدیهی آن، از مجربات هست و در متون حدیثی به این مسائل اشاره نشده است؛ اما انجام آنها برای مداومت بر زیارت مطلوب هست.
پینوشت:
1. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 781، مؤسسه فقه الشیعه، بیروت.
منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
صحت واقعه که بیان کردید و وقایع مشابه با اثر زیارت عاشورا مرتبط است. روایتی از امام صادق (علیه السلام) به صفوان است که میفرمایند:
«زیارت عاشورا را بخوان و بر آن مواظبت کن، بهدرستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین میکنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او مشکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.» (1)
بنابراین روایت در دورههای مختلف علمای شیعه در برخورد با مشکلات مانند مریضیهای لاعلاج این زیارت را توصیه مینمودند.
بنابراین نمیتوان آن را مختص یک بیماری معرفی نمود. بهتر است به دستور امام صادق (علیهالسلام) بر مواظبت بر این زیارت عمل کرد، انشاءالله مشکلات هم حل میشود. البته تعدادی که علما مطرح نمودند و هدیهی آن، از مجربات هست و در متون حدیثی به این مسائل اشاره نشده است؛ اما انجام آنها برای مداومت بر زیارت مطلوب هست.
پینوشت:
1. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 781، مؤسسه فقه الشیعه، بیروت.
منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی