جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اثرات روحی بیماری کرونا

پرسش :

ویروس کرونا زیاد رو ذهنم تأثیر گذاشته و من را دچار استرس کرده است. دعایی هست بخوانم خودم و خانواده‌ام و شیعیان مصون بمانند؟


پاسخ :
در ابتدا بهتر است بر اعصاب خود مسلط شوید و از هرگونه مسئله‌ای که باعث می‌شود ذهن شما را به این مسأله ‌بکشاند دوری نمایید.

در منابع دینی برای جلوگیری و درمان امراض توصیه‌هایی شده که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید در ذیل به دو نمونه از این راهکارها اشاره می‌شود:

1. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: بعد از نماز صبح و نماز مغرب هفت مرتبه بگوید: "بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِیمِ‏ لَا حَوْلَ‏ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ الْعَلِی‏ الْعَظِیم‏"، خداوند عزّ و جلّ هفتاد نوع بلا از  برطرف نماید که آسان‌ترین آن‌ها بادهاى بد (چون استسقاء(مریضی تشنگی) و غیره یا مقصود عفونت اعضاء است که بوى بد می دهد یا گرفتارى به طوفان که موجب سقوط و هلاکت باشد- از مجلسى و غیره) و پیسى و دیوانگى است و اگر بدبخت باشد از بدبختی نجات یابد و  از جمله سعادتمندان نوشته شود. در روایتِ ابى بصیر از آن حضرت مانند این روایت آمده جز اینکه گوید آسان‌ترین آن بلاها جنون است و جذام و برص و اگر شقى باشد من امیدوارم که خدا عزوجل او را به سعادت منتقل سازد.

از ابى الحسن (علیه السلام) هم مانند آن نقل است جز اینکه ایشان فرموده است: این ذکر را سه بار در بامداد گوید و سه بار در آغازِ شب و نترسد از شیطان و نه از سلطان و نه از برص و نه از جذام و در آن هفت بار ذکر نشده و ابوالحسن (علیه السلام) فرموده است: من آن را صدبار گویم.

ابوالحسن (علیه السلام) فرمودند: چون نماز مغرب را خواندى پایت را دراز مکن و باکسی سخن مگو تا صدبار به‌گویی‏ "بسم اللَّه الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوة الّا باللَّه العلى العظیم‏"

و صدبار هم پس از نماز صبح بگو: هر که آن را گوید خدا از او صد نوع از انواع بلا دفع کند که از آن جمله است: برص و جذام و شیطان و سلطان. (1)

بهتر است به دستور آخر عمل شود.

2. روایتی از امام صادق (علیه السلام) به صفوان است که می‌فرمایند: زیارت عاشورا را بخوان و بر آن مواظبت کن، به‌درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‌کنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او مشکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. (2)

بنابراین روایت در دوره‌های مختلف علمای شیعه در برخورد با مشکلات مانند مریضی‌های لاعلاج این زیارت را توصیه می‌نمودند. البته تعدادی که علما مطرح نمودند و هدیه‌ی آن، از مجربات هست و در متون حدیثی به این مسایل اشاره نشده است؛ اما انجام آن‌ها برای مداومت بر زیارت مطلوب هست.

پی‌نوشت‌ها:
1. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی (ط - الإسلامیه)، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ج ‏2، ص 531.
2. طوسى، محمد بن الحسن‏، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، مؤسسه فقه الشیعه، بیروت، ج‏ 2، ص 781.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.