حکم روزه زن شیرده
پرسش :
حکم روزۀ زن شیرده را بیان کنید.(1)
پاسخ :
زن شیردهی که به واسطۀ شیردادن، روزه گرفتن برای خودش یا نوزاد شیرخوارش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست؛ اما باید قضای آن ها را به جا آورد و نسبت به پرداخت فدیه:
باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد (مشهور و مقام معظم رهبری).
فدیه واجب نیست (فاضل).
به احتیاط واجب، یک مد طعام به فقیر بدهد (حضرت امام).
باید یک مد طعام به فقیر بدهد (آیات عظام سیستانی، فاضل، بهجت، گلپایگانی و صافی).
به احتیاط مستحب، یک مد طعام به فقیر بدهد (مقام معظم رهبری و آیات عظام خویی، تبریزی، زنجانی، وحید، مکارم).
خلاصۀ اقوال فقها در مورد فدیۀ زن حامل مقرب و زن شیرده چنانچه روزه برای بچه ضرر دارد، مشهور فقها به جز آیت الله فاضل قائل به وجوب فدیه شده اند؛ ولی اگر روزه برای خود زن ضرر دارد، سه نظر است: برخی مثل حضرت امام قائل به وجوب بنا بر احتیاط واجب، برخی مثل آیت الله سیستانی قائل به وجوب بنا بر فتوا و برخی دیگر مثل آیت الله مکارم قائل به عدم وجوب فدیه شده اند.
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی موارد جواز الافطار، مورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1729؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ 1737؛ فاضل، جامع المسائل، ج 3، ص 204، سؤال 638، اجوبه الاستفتائات، سؤال 806.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
زن شیردهی که به واسطۀ شیردادن، روزه گرفتن برای خودش یا نوزاد شیرخوارش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست؛ اما باید قضای آن ها را به جا آورد و نسبت به پرداخت فدیه:
الف. روزه برای بچه ضرر دارد:
باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد (مشهور و مقام معظم رهبری).
فدیه واجب نیست (فاضل).
ب. روزه برای خودش ضرر دارد:
به احتیاط واجب، یک مد طعام به فقیر بدهد (حضرت امام).
باید یک مد طعام به فقیر بدهد (آیات عظام سیستانی، فاضل، بهجت، گلپایگانی و صافی).
به احتیاط مستحب، یک مد طعام به فقیر بدهد (مقام معظم رهبری و آیات عظام خویی، تبریزی، زنجانی، وحید، مکارم).
خلاصۀ اقوال فقها در مورد فدیۀ زن حامل مقرب و زن شیرده چنانچه روزه برای بچه ضرر دارد، مشهور فقها به جز آیت الله فاضل قائل به وجوب فدیه شده اند؛ ولی اگر روزه برای خود زن ضرر دارد، سه نظر است: برخی مثل حضرت امام قائل به وجوب بنا بر احتیاط واجب، برخی مثل آیت الله سیستانی قائل به وجوب بنا بر فتوا و برخی دیگر مثل آیت الله مکارم قائل به عدم وجوب فدیه شده اند.
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی موارد جواز الافطار، مورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1729؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ 1737؛ فاضل، جامع المسائل، ج 3، ص 204، سؤال 638، اجوبه الاستفتائات، سؤال 806.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.