يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زکات فطره فقیر و خانواده اش | سوال دو

پرسش :

وظیفه فقیر نسبت به زکات فطره خانواده اش چیست؟


پاسخ :
1. زکات فطره بر فقیر واجب نیست و چنانچه بخواهد فطره آنها را بدهد، می تواند به قصد فطره یک صاع را به یکی از عیالاتش بدهد و او هم به همین قصد به دیگری بدهد و همچنین تا به نفر آخر برسد و بهتر است نفر آخر چیزی را که می گیرد به کسی بدهد که از خودشان نباشد (مشهور).(1)

2. اگر یکی از آنها صغیر یا مجنون باشد:
الف. احتیاط آن است که او را در دوردادن زکات فطره داخل نکنند و چنانچه ولی صغیر از طرف او قبول نماید باید آن زکات فطره را به مصرف صغیر برساند نه اینکه از طرف او به دیگری بدهد (حضرت امام).(2)

ب. ولیّ او به جای او بگیرد و بعد به شخص دیگری بدهد (آیت الله مکارم).(3)

ج. ولیّ او به جای او بگیرد و از ناحیه او اعطاء کند (آیت الله اراکی).(4)

د. ولیّ او به جای او بگیرد و احتیاط واجب آن است که چیزی را برای صغیر گرفته به کسی ندهد (گلپایگانی، فاضل، صافی، نوری، زنجانی[احتیاط مستحب]).(5)

ه. ولیّ او به جای او بگیرد و احتیاط مستحب آن است که به قصد او نگیرد؛ بلکه برای خودش بگیرد و از طرف او صدقه بدهد (آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید).(6)

ی. ولیّ اگر به جای او می گیرد، احتیاط واجب آن است که چیزی را برای صغیر گرفته به کسی ندهد (آیات عظام خویی، تبریزی، وحید).
 
پی‌نوشت:
1- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: www.Leader.ir، احکام روزه، سوال 228؛ عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی شرائط وجوبها، مسأله 4؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسأله 1؛ خویی، تبریزی، سیستانی و وحید، منهاج الصالحین، زکات فطره، مسأله 1170؛ فاضل، الاحکام الواضحه، زکات فطره، مسأله 1197؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2002.
2- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی شرائط وجوبها، مسأله 4؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسأله 1؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2002.
3- توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2002؛ مکارم، توضیح المسائل، مسأله 1698.
4- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی شرائط وجوبها، مسأله 4؛ فاضل، الاحکام الواضحه، زکات فطره، مسأله 1197؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2002.
5- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی شرائط وجوبها، مسأله 4؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2002.
6- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی شرائط وجوبها، مسأله 4؛ خویی، تبریزی، سیستانی و وحید، منهاج الصالحین، زکات فطره، مسأله 1170؛ خویی، توضیح المسائل، مسأله 2010؛ تبریزی، توضیح المسائل، مسأله 2010؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 2019.

​​​​​​​منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.