ضرورت شیعه بودن دریافت کننده زکات فطره
پرسش :
آیا به فقیری که اهل تسنّن است، زکات فطره می رسد؟
پاسخ :
1. اگر در شهر از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به مستضعفین(1) اهل خلاف (مسلمانان دیگر) زکات فطره داد (حضرت امام، آیات عظام خویی، تبریزی، فاضل، وحید، مکارم).(2) (وحید: هرچند نباید به ناصبی داده شود.)(3)
2. اگر در شهر خودش فقیر شیعه نباشد، مال خود را به شهر دیگری ببرد و در آنجا به قصد زکات فطره به شیعه بدهد. اگر آنجا نیز از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به مستضعفین اهل خلاف (مسلمانان دیگر) زکات فطره داد (گلپایگانی، صافی).(4)
3. چنانچه درشهر از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به فقرای دیگر مسلمانان زکات فطره داد؛ ولی در هر صورت، نباید به ناصبی داد (سیستانی).(5)
4. به فقیر مستضعف، یعنی کسی که نه اهل ولایت است و نه دشمن شیعه، پرداخت زکات فطره جایز است (بهجت).(6)
پینوشت:
1- مراد از مستضعف، مستضعف فکری و اعتقادی می باشد که مذهب حق بر او پوشیده مانده است و قاصر محسوب می گردد.
2- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی مصرفها؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، زکات فطره، القول فی مصرفها؛ خویی و تبریزی و وحید، منهاج الصالحین، مصرف زکات فطره، مسأله 1184.
3- وحید، منهاج الصالحین، ج 2، مصرف زکات فطره، مسأله 1184.
4- گلپایگانی، هدایه العباد، ج 1، مسأله 1549 و 1598؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، مسأله 1548 و 1597؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2014.
5- وحید، منهاج الصالحین، ج 2، مصرف زکات فطره، مسأله 1184؛ سیستانی، مجموعه استفتائات زکات فطره، مسأله 21.
6- بهجت، توضیح المسائل، مسأله 1583.
منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.
1. اگر در شهر از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به مستضعفین(1) اهل خلاف (مسلمانان دیگر) زکات فطره داد (حضرت امام، آیات عظام خویی، تبریزی، فاضل، وحید، مکارم).(2) (وحید: هرچند نباید به ناصبی داده شود.)(3)
2. اگر در شهر خودش فقیر شیعه نباشد، مال خود را به شهر دیگری ببرد و در آنجا به قصد زکات فطره به شیعه بدهد. اگر آنجا نیز از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به مستضعفین اهل خلاف (مسلمانان دیگر) زکات فطره داد (گلپایگانی، صافی).(4)
3. چنانچه درشهر از فقرای شیعه کسی نباشد، می توان به فقرای دیگر مسلمانان زکات فطره داد؛ ولی در هر صورت، نباید به ناصبی داد (سیستانی).(5)
4. به فقیر مستضعف، یعنی کسی که نه اهل ولایت است و نه دشمن شیعه، پرداخت زکات فطره جایز است (بهجت).(6)
پینوشت:
1- مراد از مستضعف، مستضعف فکری و اعتقادی می باشد که مذهب حق بر او پوشیده مانده است و قاصر محسوب می گردد.
2- عروة الوثقی، ج 2، زکات فطره، فصل فی مصرفها؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، زکات فطره، القول فی مصرفها؛ خویی و تبریزی و وحید، منهاج الصالحین، مصرف زکات فطره، مسأله 1184.
3- وحید، منهاج الصالحین، ج 2، مصرف زکات فطره، مسأله 1184.
4- گلپایگانی، هدایه العباد، ج 1، مسأله 1549 و 1598؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، مسأله 1548 و 1597؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2014.
5- وحید، منهاج الصالحین، ج 2، مصرف زکات فطره، مسأله 1184؛ سیستانی، مجموعه استفتائات زکات فطره، مسأله 21.
6- بهجت، توضیح المسائل، مسأله 1583.
منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.