دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خواستگاری و ازدواج دانشجویی

پرسش :

من دخترى 20 ساله و دانشجو هستم. یکى از بچه هاى دانشگاه از من خواستگارى کرده اون یه پسر با ایمان، فعال و خیلى هم با شخصیته. 2 سال هم از من بزرگتره اون خیلى از ایده آل هاى من رو داره ولى به خاطر شرایط نامناسبى که هم به اون داره از نظر شغل و استقلال مالى و براى من هم شرایط خانواده اصلاً مهیا نیست به خاطر همین من اصلاً عشقم رو به اون ابراز نکرده ام ولى اون از من جواب مى خواد من بهش همه چى رو توضیح دادم ولى اون مى گه اگه با هم باشیم همه چیز درست مى شه. با توجه به این شرایط من باید چى کار کنم؟ مى ترسم الان بهش قول بدم براى چندسال دیگه ولى این مدت یه شرایط مناسب ترى برام پیدا بشه، خواهش مى کنم به هم کمک کنید. به نظر شما الان درسته که من علاقه ام رو بهش نشون بدم یا نه؟ و اگه بخوام الان قبول کنم چه شرایطى براش بذارم؟


پاسخ :
همان طور که مى دانید یکى از مهم ترین تصمیماتى که هر فرد در زندگى خود می گیرد مسأله ازدواج است لذا به فراخور اهمیت آن باید دقت لازم و کافى را داشته باشید. البته به وسواس و ایده آل گرایى هم نباید گرفتار شد که این خود آفتى است. لذا اگر مى خواهید تصمیمى درست اتخاذ کنید لازم است که تمام شرایط را بررسى کنید و تمام راه ها را در نظر بگیرید ممکن است شرایط شما طورى باشد که اکنون نمى توانید ازدواج کنید اما امکان آن هست که در دو سال آینده شرایط فراهم شود. در این صورت شما می توانید زودتر عقد کرده و شرط کنید که مثلاً فلان مدت باید صبر کنید و سپس عروسى بگیرید. در این صورت شما هم این مورد مناسب را از دست نداده و هم خود و خانواده تان را به زحمت نینداخته اید. اما اگر مى دانید که شرایط فراهم نیست به هیچ عنوان به او قول ندهید و همچنین از ابراز علاقه نیز جداً خوددارى کنید. توکل تان به خدا باشد و توسل به ائمه معصومین علیهم السلام را هم فراموش نکنید.

البته در این مورد لازم است که حتماً با خانوادتان مشورت کرده و این موضوع را با آنها در میان بگذارید و از نظر مشورتى آنها بهره برید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که قبل از هر تصمیمى لازم است که احراز کنید که آیا فرد مورد نظر شما تمام ملاک هاى یک همسر مناسب را دارد یا نه؟ تأکید مى شود موضوع خواستگارى از شما باید به طور رسمى و از طریق خانواده محترم آن آقا پسر انجام گیرد نه به طور مستقیم و بدون اطلاع خانواده هاى دوطرف.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما