شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ازدواج خواستگار

پرسش :

من دخترى 20 ساله هستم در دوران راهنمایى پسرى به خواستگارى من آمد اما به دلیل کوچک بودنم پدر و مادرم جواب منفى دادند بعد از گذشت چندین روز به خانه ما زنگ زد و این کارش همچنان ادامه داشت نزدیک 6 سال. بعد اختلافاتى پیش آمد که دیگه به همدیگر تلفن نزدیم اما حالا شنیده ام که نامزد شده است بسیار ناراحت هستم نه براى این که چرا رفته زن گرفته براى این که 6 سال و شاید هم بیشتر از وقتم را تلف کردم و این که مرا به بازى گرفته بود واقعا براى خودم متأسفم اما حالا یک حس بدى نسبت به خودم دارم حس تنفر از خود! نمى دانم که خدا مرا مى بخشد یا نه؟ و یا مى شود گذشته خود را جبران نمود یا نه؟ اگر مى شود با چه راه هایى؟


پاسخ :
بدون تردید چنین احساسى حکایت از روحیه دین باورى و توجه به ارزش هاى اخلاقى و دینى و اصالت خانوادگى شماست. بنابراین باید در ابتدا شاکر خداوند متعال بوده که در مجموع شرایطى پیش آمد تا شما توبه کنید و سعى در جبران گذشته دارید. خلاصه باید به عرضتان برسانیم که امیدبخش ترین وضعیت در مورد شما این است که اکنون بیدار شده و به اشتباهات گذشته خود پى برده اید. گاهى فردى سال ها گناه مى کند و هم چنان در غفلت به سر مى برد ولى شما بیدار شده اید و این همان اولین مرحله کمال معنوى و سیر و سلوک است که بیدارى از غفلت مى باشد.

اکنون که از اعمال گذشته پشیمان شده و توبه کرده اید و به فکر آینده خود هستید بزرگ ترین قدم و اصلى ترین حرکت را آغاز کرده اید پس نباید از خود احساس بد و ناامیدانه ى داشته باشید و بدانید خداوند انسان هاى توبه کننده را دوست دارد به خصوص اگر او جوان باشد و اگر این توبه حقیقى باشد یعنى واقعا به سوى آن اعمال باز نگردد و قصد اصلاح خود داشته باشد خداوند اعمال خطاى او را به حسنه تبدیل می کند.
«یبَدِّلُ اللّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ؛ خداوند اعمال زشت او را به نیکى تبدیل مى کند»1.

پس بار دیگر مى گوییم نگران نباشید و بدانید توفیق خداوند شامل حال شما شده و شما را پذیرفته است و شما را دوست دارد. البته باید بیدارى و حالت فعلى خود را حفظ کنید و اگر دچار لغزش شدید بلافاصله توبه کنید:

بازآى بازآى هر آن که هستى باز آى
گر کافر و گبر و بت پرستى باز آى
این درگه ما درگه نومیدى نیست
صدبار اگر توبه شکستى باز آى

در مورد گذشته ها نگرانى نداشته باشید. خداوند فرموده است همه گناهان را مى آمرزد: «إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ اَلذُّنُوبَ جَمِیعاً»2

در روایات آمده است که: «خداوند بعد از توبه بنده گناهکار، گناه او را مى پوشاند حتى دو فرشته اى که اعمال او را مى نوشتند و زمینى که روى آن گناه کرده همه اینها گناه او را فراموش می کنند». خداوند ستارالعیوب است و گناهان بزرگتر از گناه شما را هم بخشیده است.

امام خمینى(ره) مى فرمایند: «اگر یک مرتبه هم از روى اخلاص، استغفار کند کافى است و هرگز از رحمت واسعه الهى مأیوس نباشید».

قرآن مى فرماید: «لا تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ إِلاَّ اَلْقَوْمُ اَلْکافِرُونَ؛ از رحمت الهى مأیوس نشوید چرا که این افراد و قوم کافرند که از رحمت خداوند مأیوس و ناامید مى شوند»3.

شما جوان هستید و براى انتخاب خوب براى ازدواج خود هنوز خیلى فرصت دارید چه بسا خواستگار مناسب تر و بهتر براى شما بیاید که با همکارى خانواده ها و رضایت آنان زندگى همراه با خوشبختى و آرامش بیشتر را براى شما فراهم سازد.

پی نوشت:
1. فرقان 25، آیه 71.
2. زمر 39، آیه 53.
3. یوسف 12، آیه 87.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.