يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

صداقت در خواستگارى

پرسش :

من چندبارى خواستگارى رفته ام و با خانم هاى مختلف صحبت کرده ام. من اعتقاد دارم که دو طرف باید بشینن و تمام (یا اکثر) ضعف ها و ایرادهاى خودشان را به دیگرى بگن تا فردا مشکلى پیش نیاد براى همین خودم مى شینم و بدى هاى خودم رو که به نظرم مى رسه شخص مقابل باید بدونه می گم و این انگار حس بدى در طرف مقابل ایجاد مى کنه؛ از طرف دیگه اصلاً دوست ندارم از خودم تعریف کنم مخصوصاً که فکر مى کنم از سفارشات دین ما هم هست که آدم باید خوبى هاى خودش رو فراموش کنه و حالا اگه من توى هر خواستگارى کلى از خودم تعریف کنم و محاسن خودمو بشمارم حتما در روحیه من تأثیر منفى می ذاره. به نظر شما من چه طور صحبت کنم که هم کمال صداقت رو داشته باشم و هم طرف مقابل برداشت درستى از من پیدا کنه؟


پاسخ :
در جلسه خواستگارى دختر و پسر با توصیف ویژگى هاى مثبت و منفى خود در صدد آن هستند که بهتر و بیشتر همدیگر را بشناسند نه آن که خودستایى و فخرفروشى کرده و یا آبروى خود و رازهاى زندگى خود را در معرض خطر قرار بدهند، جلسه خواستگارى جلسه معارفه و آشنایى با روحیات همدیگر است تا تناسب یا عدم تناسب آنها براى یکدیگر روشن شود. از این رو درباره چگونگى صحبت کردن در جلسات خواستگارى به نکات زیر توجه شود:

1. دادن اطلاعات دروغ ممنوع است و نباید اطلاع غلط و دروغ به طرف بدهید ولى لازم نیست هر راستى را بیان نمود. چه بسیار سخنان راست و صحیحى که بیان آن موجب فتنه و ایجاد اختلاف مى گردد در آن صورت نباید آن را گفت.

2. ضمن این که صداقت لازم است نباید توانمندى ها و استعدادها و ویژگى هاى ارزشمند خود را نادیده گرفت و آنها را معرفى نکرد.

3. نکته مهم این است که نباید انتظار داشت که پسر یک قهرمان و دختر یک فرشته باشد، بلکه چه بسا هر کدام کاستى هایى در زندگى داشته باشند.

4. آنچه در ازدواج شرط است برخوردارى از ایمان و اخلاق و اصالت خانوادگى و سلامت جسمى و روحى و روانى است نه همترازى در همه رفتارهاى فردى، بلکه براساس اصل تفاوت هاى فردى هیچ دو انسانى نمى توانند در تمام جزییات و رفتارهاى ریز یکسان و شبیه همدیگر باشند. بنابراین گفته شده اگر 60 تا 70 درصد از ویژگى هاى طرف مقابل را پسند کردید و با شما همتراز است تن به ازدواج بدهید.

5. در ازدواج یک نوع خودسازى و گذشت نهفته است از این رو تصمیم بگیرید با کمک همدیگر نقطه ضعف هاى احتمالى را از بین ببرید و به رشد یکدیگر کمک کنید و از تمرکز بر روى نکات ریز و جزیى خوددارى نمایید.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.