چهارشنبه، 21 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خواستگاری و گفتگو درباره سلامت جسمى

پرسش :

من دخترى در آستانه ازدواج هستم دست من از روى بازو تا پایین تر از آرنج با آب جوش سوخته است خیلى صحنه وحشتناکى نیست شاید چون من 19 ساله که به وجودش عادت کردم ولى خب به هر حال سوختگیه، آیا من مى تونم دستم رو به خواستگارم در مرحله آخر که همه چیز قطعى شد نشون بدم؟ آیا براى این کار اجازه پدرم هم لازمه؟


پاسخ :
اگر مواضع سوخته شده تأثیرى در ویژگى ها و خصوصیات ظاهرى شما نگذاشته و نمایان نیست و به گونه اى است که یک نقص جسمانى و یا زشتى ظاهرى تلقى نمى شود، لزومى ندارد به اطلاع خواستگار برسانید. البته اگر خواستگار  سؤالى در این زمینه به طور خاص مطرح کرد صداقت ایجاب مى کند کم و کیف آن را به او اطلاع دهید تا هم صداقت شما به اثبات رسد و هم خواستگار با بینش کافى تصمیم بگیرد. اما اگر مواضع سوخته شده نمایان است و یا به گونه اى است که در خصوصیات ظاهرى شما تأثیر منفى ایجاد کرده باید به خواستگار گفته شود تا بعدا موجب کدورت نشود.

ضمنا به نظر مى رسد پس از گفتگوهاى اولیه که توسط خانواده خواستگار انجام مى گیرد و تا حدودى به توافق رسیده اند بیان شود.

از نظر فقهى نگاه کردن مرد به زنى که مى خواهد با او ازدواج کند جایز است به شرط آن که بداند مانع شرعى از ازدواج با او نیست و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه اى پیدا مى کند؛ با این شرایط نگاه کردن براى این مرد جایز است، بلکه چنین نگاه کردنى براى جلوگیرى از نزاع بعد از عقد بهتر است و اجازه پدر دختر هم در آن لازم نیست. البته اگر آن مرد راضى باشد که مادر و خواهرش بدن شما را ببینند و براى او تعریف کنند این کار بهتر است.1

پی نوشت:
1. عروة الوثقى، ج 2، ص 801، م 26.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.