چهارشنبه، 21 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دلهره خواستگارى

پرسش :

من جدیدا به خواستگارى دخترى رفته ام چون براى اولین بارم بود شدیدا دلهره داشتم و هول شده بودم و آن طورى که باید نتوانستم از خودم بگم و بسیار ناقص جواب سؤال ها رو مى دادم به طورى که ذهنیتى دیگر از خصوصیات من پیدا کرد. خانواده ها شدیدا از هم خوششون آمده و من هم خانوادش رو خیلى پسندیدم اون دختر هم خانواده ما رو خیلى پسندیده، کاملاً به هم مى خوریم ولى از حرف هاى من خوشش نیومده و جواب نه داده است در حالى که ایرادى که از من گرفته اصلاً من اون طورى نیستم دلم مى خواد یه جلسه دیگه باهاش حرف بزنم تا حل بشه مى خواستم کمکم کنین که در این مورد چه کارى مى تونم بکنم؟ فعلاً که گفته نه لطفا کمکم کنین.


پاسخ :
در طول زندگى همواره نیازها وآرزوهاى مختلفى انسان را احاطه کرده است از طرفى، وجود همین نیازها باعث تحرک و پویایى انسان مى شود از طرف دیگر، از آنجا که به طور طبیعى رسیدن به همه آن نیازها براى او امکان پذیر نیست بنابراین، همین موضوع باعث به وجود آمدن تلاطم هاى روحى و روانى در انسان مى شود. پس همواره باید براى رسیدن به آنچه که «ممکن» است تلاش کرد و در عین حال فراموش نکنیم که واقعیات همیشه آن طور که ما تصور مى کنیم یا آن طور که مى خواهیم اتفاق نمى افتد. بنابراین انتظار مى رود که براى حل مشکلى که دارید به موارد زیر توجه فرمایید:

1. خیلى ها ممکن است همچون شما در اولین تجربه خواستگارى و صحبت کردن با فرد مورد نظر دچار دستپاچگى شده و رشته کلام را از دست بدهند. البته شما مى توانستید با مرور کردن مطالبى که احتمال مى دادید مطرح شود و نیز نوشتن آنها، آمادگى بیشترى براى شرکت در این جلسه پیدا کنید.با این حال خود را ملامت نکنید چرا که هیچ فاجعه اى اتفاق نیفتاده است.

2. معمولاً عشق و علاقه از طرف مرد آغاز مى شود و زن آن را مى پذیرد به عبارت دیگر زن به طور فطرى مطلوب و مرد طالب؛ مرد مظهر نیاز و زن مظهر ناز است. ممکن است در اولین برخورد، خانم حس خاصى نسبت به شما نداشته باشد ولى چنانچه علاقه شما را نسبت به خود ببیند به ویژه این که این ابراز علاقه شدید بوده و از کانال هاى مختلف به ایشان انتقال داده شود مطمئنا در تغییر نگرش ایشان بى تأثیر نخواهد بود. از این رو توصیه مى شود اگر فکر مى کنید ایشان واقعا شرایط و معیارهاى لازم را براى ازدواج با شما دارد به این بسنده نکرده و با واسطه کردن اقوام و آشنایان زمینه صحبت مجدد با ایشان را فراهم کنید تا مطالبى را که در صحبت مستقیم با ایشان نتوانستید ابراز کنید را به ایشان منتقل کنید.

3. فراموش نکنید که کلید همه قلب ها به دست خداوند است از این رو با دعا و توسل به اهل بیت علیهم السلام و نذر کردن، از خداوند منان بخواهید که شما را در رسیدن به خواسته خود یارى کند.

4. همان طور که مى دانید در ازدواج هر دو طرف باید همدیگر را بپسندند بنابراین صرف این که شما ایشان را پسندیده باشید کافى نیست شما باید به ایشان حق بدهید که بر اساس معیارهاى خود قضاوت و انتخاب کند. بنابراین براى این که دچار گرفتارى هاى حاصل از این جواب منفى نشوید در عین تلاشى که مى کنید احتمال منتفى بودن این مورد را در نظر داشته باشد. بسیار اتفاق مى افتد که ما گمان مى کنیم انجام کارى به نفع ماست ولى با گذشت زمان روشن مى شود که این طور نبوده. قرآن کریم با توجه به همین نکته مى فرماید:
«عَسى أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ؛ چه بسا چیزى را دوست نداشته باشید ولى برایتان خوب است و چه بسا چیزى را دوست داشته باشید ولى برایتان شر و بد است».1

پی نوشت:
1. سوره بقره، آیه 216.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.