جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام روزه | سوال سی و چهار

پرسش :

اینجانب با یکى از باشگاه هاى فوتبال اروپا قرارداد امضا کرده ام که در طول یک سال در اختیار آن تیم باشم. قاعدتاً باید در تمام برنامه هاى ورزشى و تمرین هاى سخت بدنى، که لازمه پیروزى تیم در مسابقات آتى است، تابع باشم. از آن جا که بخشى از تمرینات سخت بدنى در ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد، و امکان انجام آن با زبان روزه میسّر نیست، و از سوى دیگر، مسئول باشگاه مى گوید: «شما انسان متدیّن و مؤمنى هستید، و ما میلیون ها خرج شما کرده، و وقت شما را از قبل خریده ایم، و در صورت خوددارى شما از شرکت در تمرینات و شکست تیم، از شما راضى نیستیم و با توجّه به این که شما در این سال از ما حقوق مى گیرید، و متعهّد به ما هستید نباید روزه بگیرید». آیا مى توانم براساس قرارداد با آن باشگاه، و به منظور انجام تعهّدم به آن تیم، براى پیروزى در مسابقات ـ که مستلزم افطار روزه است ـ روزه نگیرم، و سال بعد قضا کنم؟


پاسخ :
در شأن یک مسلمان نیست که اقدام به عقد چنین قراردادى کند زیرا این قرارداد شرعاً باطل است، و باید به دیگران گفت که عقیده مذهبى ما چنین اجازه اى را نمى دهد. واگر راهى ندارید، مى توانید روز اوّل را به مسافرتِ مثلا یک ساعته بروید و برگردید، و قبل از ده روز بازهم سفرى مانند آن انجام دهید. البتّه به شرط این که بخواهید مدّتى طولانى مثلا یک سال، در آن محل بمانید.

منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.