جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام نماز | سوال چهل و شش

پرسش :

اگر به دلیلى، در بین نماز، مهر از جلوى ما برداشته شود تکلیف چیست؟


پاسخ :
هرگاه در اثناء نماز چیزى را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد، مثلاً بچه اى آن را بردارد، چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره مى خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.

براى سجده پیشانى باید روى چیزى قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است، از جمله: چوب و برگ درختان، سنگ هاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگ هاى سفید و سیاه و حتّى عقیق و همچنین سنگ آهک و سنگ گچ، چه قبل از پخته شدن و چه بعد از آن، و آجر و سفال و سیمان و کاغذى که از چوب ساخته شده باشد. و اگر حائلى در این وسط باشد مانند موى سر یا چرک بودن مهر، به حدّى که پیشانى به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولى تغییر رنگ مهر اشکالى ندارد.

هرگاه چیزى که سجده بر آن صحیح است در اختیار ندارد، یا به دلیل گرمى و سردى زیاد نمى تواند بر آن سجده کند، باید بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است (مثلاً از پشم است) بر همان یا بر فرش و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاى معدنى و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابراین، پشت دست، آخرین چیزى است که مى توان بر آن سجده کرد.

منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.