يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عذاب وجدان از جواب منفی دادن به خواستگار

پرسش :

به یکى از خواستگارانم جواب منفى داده ام پس از آن همش فکر مى کنم که گناه کردم که چرا به اون آقا جواب منفى دادم. آیا خداوند از دست من به خاطراین کار ناراحت نشده؟ آیا من حق داشتم که به علاقه اى که به خواستگارم نداشتم اهمیت بدم؟


پاسخ :
انتخاب همسر حق مسلم هر فردى است که مى خواهد ازدواج کند و هیچ کس نباید مانع استیفاى این حق شود. زیرا ازدواج یکى از مسائل مهم و سرنوشت ساز زندگى هر فردى است و در واقع یک عمر انسان مى خواهد شریک زندگى خود را برگزیند. طبیعى است که هرکس براساس باورهاى شخصى و شرایط خانوادگى که دارد معیارهایى را براى همسر آینده خود در نظر مى گیرد و مى خواهد براساس آن معیارها انتخاب کند حال اگر فردى به خواستگارى آمد که این معیارها در او وجود ندارد مى تواند جواب منفى بدهد. بنابراین ظلمى به کسى نشده است و گناهى رخ نداده است و ضرورتى هم ندارد از او حلالیت بخواهید.
در ادامه به منظور رهایى از این فکر توجه شما را به نکات کلیدى زیر جلب مى کنیم:

1. شما در رابطه با ازدواج خود دو راه پیش روى دارید:

الف. به خواستگارى که به او علاقه ندارید جواب مثبت داده و ازدواج تحمیلى و زندگى اجبارى را قبول کرده و یک عمر در کنار کسى که به او علاقه ندارید با سختى و رنج زندگى کنید.

ب. راه دوم این که کمى صبر کنید و با کسى که او را دوست دارید پیمان مقدس ازدواج را ببندید و زندگى قابل قبولى را داشته باشید.

2. قدرت نه گفتن در برابر در خواست هایى که انسان نمى تواند آن ها را عملى کند از توانایى ها و خصوصیات انسان هاى سالم است.

3. گناه کردن زمانى است که انسان به دیگرى دروغ گفته و زندگى دیگران، خود و افرادى که درآینده به آن ها ملحق مى شوند را تباه کند.

4. مطمئن باشید اگر جواب مثبت مى دادید (با توجه به عدم علاقه) بعد از چند مدتى اعتراضات و چالش هاى شما در زندگى مشترکتان آغاز شده اما این بار جواب منفى خیلى دیر است.

5. علاقه و محبت زوجین در زندگى مانند زیربناى ساختمان است که اگر زیربنا نباشد ساختمان به زودى فرو ریخته و ساکنان آن از بین مى روند.

6. اگر چه اطرافیان از اقدامتان رضایت کامل ندارند ولى بدانید شما هستید که مى خواهید با شخص مذکور ازدواج کنید.

7. کارتان از لحاظ عرفى، اخلاقى و شرعى مورد تأیید بوده پس وسوسه به خود را ندهید که این کار شیطانى است.

8. همیشه راه صحیح و درست را انتخاب کنید و مطمئن باشید در این زمینه عده اى از شما ناراحت خواهند شد و این نوع ناراحت کردن گناه به شمار نمى آید.
9. اگر بنا براین بود که هیچ خواستگارى جواب رد نشنود، دیگر حق انتخاب براى دختر بى معنا بود.

10. کارها و مصالح خود را به خدا بسپارید و از او همه چیز را طلب کنید. چرا که او درخواست کنندگان درگاهش را رد نمى کند.

11. به آینده ى زیبا و روشنى که در انتظارتان هست فکر کنید و گذشته را رها سازید.

12. سعى کنید براى خواستگارهاى بعدى معیارهاى انتخاب همسر را اصلى ـ فرعى کنید و اگر معیارهاى اصلى مانند: ایمان، مسئولیت پذیرى، اصالت خانوادگى در او بود سخت گیرى نکنید، زیرا علاقه اصلى به طور معمول بعد از ازدواج شکل مى گیرد.

​​​​​​​منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.