يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نداشتن خواستگار مومن

پرسش :

من با این که انسان امیدوارى بودم و خیلى به خدا ایمان داشتم به دلیل آن که خواستگاران خیلى خوب و مؤمنی نداشتم. مدتى است دچار افسردگى و یأس شده ام به طورى که نمى توانم این حالات را از خودم دور کنم. برخى خواستگاران هم تا یکى دو سال خانواده و خودم را سر کار گذاشته اند و بعد هم بدون هیچ عذر رفته اند. به نظر شما چه کار کنم؟


پاسخ :
باید توجه داشت که نداشتن خواستگار پدیده اى اجتماعى است که عوامل متعدد دارد برخى عوامل آن به قرار زیر است:

1. وضعیت اجتماعى فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بنابراین در چنین فضایى زمینه ازدواج دختران کمتر فراهم مى شود، در نتیجه دخترانى نظیر شما گمان مى کنند اشکال و ایراد در وجود آنهاست. در حالى که یکى از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملى است که از اختیار شما خارج است.

2. گاهى انتظارات بالا و بیش از اندازه خانواده ها یا خود دختران به این مشکل دامن مى زند که در این صورت این موضوع باید مورد بررسى قرار گیرد و در صورت واقعیت داشتن آن، با تدابیر لازم و مناسب به تعدیل آن باید پرداخت و بدین وسیله یکى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.

3. گاهى نیز ویژگى هاى شخصیتى و اخلاقى خانواده ها ممکن است مانع و سدّ راهى براى خواستگاران باشد که این امر نیز باید مورد توجه خانواده ها قرار گفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران خود را فراهم نمایند.

4. گاهى نیز ویژگى هاى ظاهرى و جسمانى یا صفات اخلاقى و شخصیتى خود دختران است که باعث مى شود دیرتر ازدواج کنند و خواستگار کمترى داشته باشند.

در مجموع نباید نگران باشید و ذهن خود را مشغول نمایید به گونه اى که مانع زندگى روزمره و پیشرفت درسى شود. زیرا انسان نمى تواند تمام شرایط و امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید ولى مى تواند خود را با شرایط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد در صورت اول همیشه نگران و ناراحت و غمگین و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتکار و خلاقیت و بهره مند شدن از دیگر توانمندى هاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد کرد و فعّال و سرزنده با همان امکانات و شرایط موجود، زندگى را بر خود قابل تحمل و آسان خواهد کرد. علاوه بر این مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از من و شما مى داند. سعى کنید از نعمت ها و توانمندى هایى که خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است بهره مند شوید و بیشتر به آنها بیاندیشید و لذت ببرید. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نیاز با او را فراموش نکنید که یاد خدا آرامش بخش است.

نکته دیگر این که بررسى کنید که علت این رخداد چیست اگر خودتان مقصر هستید آن را مرتفع سازید. براى ایجاد تغییر باید راهکار مناسب پیدا کرد مثلاً اگر افرادى را در فامیل مى شناسید که مى تواند نقش مؤثر داشته باشند مشکل را با آنها در میان بگذارید تا مشکل گشایى کنند. گاهى اوقات نیز خانواده باید در رفتارهاى اجتماعى خود تجدید نظر کند چه بسا برخى از اشتباهات خانواده شما به موقعیت اجتماعى شما آسیب وارد کرده باید نقاط ضعفى که باعث این آسیب ها شده شناسایى و سپس در صورت امکان جبران کرد.

مجددا تکرار مى کنیم که مشکل آن قدر جدى نیست که شما فکر کنید همه درهاى امید به روى شما بسته شده و در بن بست قرار گرفته اید که نه راه پیش دارید و نه راهى براى برگشت. بزرگ جلوه دادن مشکل، منفى بافى، سوء ظن و افکار پوچ انسان را مستأصل و مأیوس مى کند و باعث تخریب روح و جسم انسان مى شود و باید به طور جد از این وضعیت خود را نجات داد بنابراین روح خود را نیازارید و خودخورى و ناراحتى را کنار بگذارید و به فضل و رحمت بى منتهاى خداوند امیدوار باشید چه بسا تأخیر در ازدواج حکمتى داشته و خداوند فرد مناسب تر و بهترى را نصیب شما خواهد کرد.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.