چهارشنبه، 4 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راه های ترک چشم‌ چرانی

پرسش :

برای خلاصی از چشم‌ چرانی باید چه کار کرد؟


پاسخ :
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «نگاه حرام تیری از تیرهای زهرآلود شیطان است.»(1)

یعنی شیطان برای آنکه به ما ضربه بزند و ما را در گناه‌های بدتر بیندازد، در آغاز ما را به نگاه حرام گرفتار می‌کند. کسانی که به فسادهای بزرگ اخلاقی کشیده شده‌اند و به روابط نامشروع روی آورده‌اند و حتی برای رسیدن به هوس ‌های خود یا سرپوش گذاشتن بر خیانت‌های خود دست به قتل و جنایت زده‌اند، آغاز کارشان از نگاه حرام بوده است.

حضرت عیسی (علیه السلام) فرمودند: «از نگاه کردن به آنچه منع شده است بپرهیزید؛ زیرا که آن تخم شهوت و گیاه گناهکاری است.»(2)

نگاه حرام لذتی است که هزاران درد و رنج و بدبختی را در پی‌ دارد و علاوه بر آنکه از منزلت انسان در جامعه می‌کاهد، روح انسان را هم آشفته می‌کند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «ای بسا نگاهی که حسرتی طولانی به بار آورده است.» (3)

ترک این گناه برکات بسیاری را به دنبال دارد که یکی از آنها چشیدن لذت ایمان است. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «نگاه حرام، تیری از تیرهای زهرآلود شیطان است. پس هر که از ترس خدا چشم خود را از حرام فروبندد، خدا به او ایمانی عطا می‌فرماید که حلاوت آن را در دلش بیاید.» (4)

برای ترک این گناه چند راهکار وجود دارد که با هم آنها را مرور می‌کنیم:

الف) درباره‌ی عواقب و پیامدهای نگاه حرام و فواید ترک آن پیوسته بیندیشید. هرچه بیشتر درباره‌ی این موضوع فکر کنید، کمتر به سمت آن می‌روید.

ب) از حضور در موقعیت‌ هایی که امکان این گناه در آنها بیشتر است، به شدت بپرهیزید؛ مثلاً اگر از راهی به مدرسه می ‌توان رفت که احتمال مواجهه با نامحرم از آن کمتر است، همان راه را برای رفتن به مدرسه انتخاب کنید.

پ) از کارهایی که شما را به نگاه نامحرم تشویق می‌کند، اجتناب کنید؛ مثلاً از گفتگوی غیر‌ضروری با نامحرم بپرهیزید. گفتگو با نامحرم علاقه به دیدار آنها را در دل زیاد می‌کند و ما را به نگاه حرام می‌کشاند.

پی‌نوشت‌ها:
1. میزان ‌الحکمه، حدیث 20283.
2. همان، حدیث 20250.
3. همان، حدیث 20257.
4. همان، حدیث 20283.

منبع: هفتاد و شش پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار، غلامرضا حیدری ابهری، انتشارات قدیانی، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.