احکام حج | قربانی: سوال سه
پرسش :
ذبح حیوان با چاقوى استیل چه حکمى دارد؟ با توجه به این که اهل خبره استیل را هم نوعى آهن مىدانند.
پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
اگر معلوم نباشد آهن است یا نه، صحیح نیست.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
ذبح باید با آلت حدیدى باشد و حدید بودن آلت مذکوره در سؤال محرز نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
ذبح با غیر حدید کافى نیست و اگر [استیل را] عرفاً حدید و آهن بدانند و نوعى از آن بدانند حقیقتاً نه مجازاً، کافى است.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
با تحقیقى که انجام گرفته استیل نوعى از آهن است که از امتیاز خاصى برخوردار است در این صورت ذبح با آن مانعى ندارد و بر فرض احتمال امتزاج غیر آهن به آن، چون مقدار امتزاج شده نسبت بسیار کمى دارد و مضرّ به صدق آهن نیست، در این صورت نیز مانعى ندارد.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
اگر آهن است صحیح است.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
ذبح حیوان با استیل در صورتى که آهن پیدا نشود مانع ندارد و ملاک در آهن بودن صدق عرفى است و نظر مبتنى بر نظریات دقیق علمى اعتبارى ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
اشکال ندارد هر چند آهن نباشد.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
با هر فلز برندهاى صحیح است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز بودن ذبح با چاقوى استیل خالى از اشکال نیست و جاى احتیاط است.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح باید با حدید باشد و تشخیص آن با عرف است و اگر کسى یقین کند استیل حدید است براى او اشکال ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
اگر استیل هم نوعى از آهن است کافى است.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵
امام خمینى (رحمه الله):
اگر معلوم نباشد آهن است یا نه، صحیح نیست.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
ذبح باید با آلت حدیدى باشد و حدید بودن آلت مذکوره در سؤال محرز نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
ذبح با غیر حدید کافى نیست و اگر [استیل را] عرفاً حدید و آهن بدانند و نوعى از آن بدانند حقیقتاً نه مجازاً، کافى است.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
با تحقیقى که انجام گرفته استیل نوعى از آهن است که از امتیاز خاصى برخوردار است در این صورت ذبح با آن مانعى ندارد و بر فرض احتمال امتزاج غیر آهن به آن، چون مقدار امتزاج شده نسبت بسیار کمى دارد و مضرّ به صدق آهن نیست، در این صورت نیز مانعى ندارد.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
اگر آهن است صحیح است.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
ذبح حیوان با استیل در صورتى که آهن پیدا نشود مانع ندارد و ملاک در آهن بودن صدق عرفى است و نظر مبتنى بر نظریات دقیق علمى اعتبارى ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
اشکال ندارد هر چند آهن نباشد.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
با هر فلز برندهاى صحیح است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز بودن ذبح با چاقوى استیل خالى از اشکال نیست و جاى احتیاط است.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح باید با حدید باشد و تشخیص آن با عرف است و اگر کسى یقین کند استیل حدید است براى او اشکال ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
اگر استیل هم نوعى از آهن است کافى است.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵