احکام حج | قربانی: سوال پنج
پرسش :
لطفاً نظر مبارک را نسبت به تقسیم گوشت قربانى بیان فرمایید و هم اکنون که خوردن گوشت قربانى مشکل و ممکن است باعث پدید آمدن بیماری هاى میکربى بشود، تکلیف چیست؟
پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
واجب نیست.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
خوردن گوشت در صورت ضرر واجب نیست و تفصیل در باب تثلیث هدى در مناسک مرقوم است مراجعه شود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
به احتیاط واجب تقسیم کند به سه قسمت، یک قسمت خودش و یک قسمت هدیه و قسمت دیگر صدقه بر مؤمنین.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
تثلیث و خوردن قسمتى از ثلث از مستحبات است نه واجبات.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
تثلیث قربانى احوط است و با فرض عدم امکان تکلیف ساقط است، و احوط آنستکه بمقدارى از گوسفند از فقیر مؤمنى، و نسبت به مقدار دیگر از مؤمنى دیگر وکالت بگیرد هرچند هر یک از آن دو مقدار بقدر ثلث گوسفند نباشد، و از طرف موکّل خود بعنوان صدقه و هدیه قبض نماید، و احتیاطاً بعداً قیمت هر دو مقدار را به فقیر مؤمنى و مؤمنى دیگر بپردازد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
احوط براى حاجى آن است که از گوشت قربانى بخورد ولى اگر خوف ضرر داشته باشد ترک آن مانعى ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
خوردن از گوشت قربانى و اهدا کردن از آن لازم نیست ولى تصدّق لازم است و احتیاط واجب آن است که از ثلث آن کمتر نباشد، و براى صدقه دادن مىتواند از فقیر مؤمنى که در حرم است هر چند از ایرانیان باشد وکالت بگیرد که مقدارى از قربانى را که لازم است صدقه بدهد تملیک او نموده و سپس در مذبح رها نماید.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
خوردن گوشت قربانى مستحب است و در فرض مسأله ترک آن اشکالى ندارد.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
خوردن یک سوم قربانى و همچنین هدیه دادن یک سوم دیگر آن به مسلمان واجب نیست و اما ثلث سوم آن بنابر احتیاط واجب آن را به فقراى مسلمان صدقه دهد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
احتیاط واجب، خوردن است و در صورتى که معرض بیمارى باشد خوردن آن لازم نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
تقسیم لازم نیست.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵
امام خمینى (رحمه الله):
واجب نیست.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
خوردن گوشت در صورت ضرر واجب نیست و تفصیل در باب تثلیث هدى در مناسک مرقوم است مراجعه شود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
به احتیاط واجب تقسیم کند به سه قسمت، یک قسمت خودش و یک قسمت هدیه و قسمت دیگر صدقه بر مؤمنین.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
تثلیث و خوردن قسمتى از ثلث از مستحبات است نه واجبات.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
تثلیث قربانى احوط است و با فرض عدم امکان تکلیف ساقط است، و احوط آنستکه بمقدارى از گوسفند از فقیر مؤمنى، و نسبت به مقدار دیگر از مؤمنى دیگر وکالت بگیرد هرچند هر یک از آن دو مقدار بقدر ثلث گوسفند نباشد، و از طرف موکّل خود بعنوان صدقه و هدیه قبض نماید، و احتیاطاً بعداً قیمت هر دو مقدار را به فقیر مؤمنى و مؤمنى دیگر بپردازد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
احوط براى حاجى آن است که از گوشت قربانى بخورد ولى اگر خوف ضرر داشته باشد ترک آن مانعى ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
خوردن از گوشت قربانى و اهدا کردن از آن لازم نیست ولى تصدّق لازم است و احتیاط واجب آن است که از ثلث آن کمتر نباشد، و براى صدقه دادن مىتواند از فقیر مؤمنى که در حرم است هر چند از ایرانیان باشد وکالت بگیرد که مقدارى از قربانى را که لازم است صدقه بدهد تملیک او نموده و سپس در مذبح رها نماید.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
خوردن گوشت قربانى مستحب است و در فرض مسأله ترک آن اشکالى ندارد.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
خوردن یک سوم قربانى و همچنین هدیه دادن یک سوم دیگر آن به مسلمان واجب نیست و اما ثلث سوم آن بنابر احتیاط واجب آن را به فقراى مسلمان صدقه دهد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
احتیاط واجب، خوردن است و در صورتى که معرض بیمارى باشد خوردن آن لازم نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
تقسیم لازم نیست.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵