احکام حج | قربانی: سوال هفت
پرسش :
الف) با توجه به این که مسخل هاى جدید خارج منا است و ذبح در منا متعذر است و گوشت قربانى در این سال ها اکثراً سوزانده و از بین برده مىشود، آیا زائران مىتوانند سایر اعمال منا را انجام دهند، و قربانى را پس از بازگشت از منا در مکه یا در وطن انجام دهند؟ ب) در فرض سؤال فوق اگر کسى بتواند با تماس تلفنى یا وسیلۀ دیگرى در روز عید قربان پس از رمى به شخصى نیابت دهد که ذبح را در وطن خود انجام دهد، و پس از اطلاع و تعیین به انجام قربانى، حلق یا تقصیر را در منا در روز عید انجام دهد، وظیفه چیست؟
پاسخ :
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
نمىتوانند و باید همان جا قربانى کنند و ترتیب بین اعمال را مراعات نمایند على الأحوط.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
در صورت عدم تمکن از ذبح در منا، ذبح در مذبح فعلى مجزى است و نباید آن را در جاى دیگر انجام داد ولو در همان آنى که قبل از حلق یا تقصیر در منا است بوده باشد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
اگر قربانى در منا از میان مىرود و به هیچ وجه قابل استفاده نیست باید پول آنرا کنار گذارده، و در شهر خودش قربانى کند. (در ماه ذى الحجه آن سال و اگر نتوانست در سال بعد در ایام تشریق).
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
مىتوانند تا آخرین روز روزهاى تشریق تأخیر بیندازند یعنى روز سیزدهم.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح در مکه و یا در وطن مجزى نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى:
ذبح در مسلخ جدید نیز کافى است و قربانى باید در منا ذبح شود.
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
کفایت نمىکند و حکم مسأله بیان شد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
حکم این مسأله از جواب مسألۀ سابق ظاهر مىشود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
با توجه به جواب سؤال قبلى، حکم این مسأله روشن است.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
وظیفهاش را انجام داده است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز نیست و واجب است ذبح در منا باشد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
با پاسخى که از سؤال قبل داده شد موردى براى این سؤال باقى نمىماند. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵
پاسخ سوال الف:
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
نمىتوانند و باید همان جا قربانى کنند و ترتیب بین اعمال را مراعات نمایند على الأحوط.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
در صورت عدم تمکن از ذبح در منا، ذبح در مذبح فعلى مجزى است و نباید آن را در جاى دیگر انجام داد ولو در همان آنى که قبل از حلق یا تقصیر در منا است بوده باشد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
اگر قربانى در منا از میان مىرود و به هیچ وجه قابل استفاده نیست باید پول آنرا کنار گذارده، و در شهر خودش قربانى کند. (در ماه ذى الحجه آن سال و اگر نتوانست در سال بعد در ایام تشریق).
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
مىتوانند تا آخرین روز روزهاى تشریق تأخیر بیندازند یعنى روز سیزدهم.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح در مکه و یا در وطن مجزى نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى:
ذبح در مسلخ جدید نیز کافى است و قربانى باید در منا ذبح شود.
پاسخ سوال ب:
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
کفایت نمىکند و حکم مسأله بیان شد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
حکم این مسأله از جواب مسألۀ سابق ظاهر مىشود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
با توجه به جواب سؤال قبلى، حکم این مسأله روشن است.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
وظیفهاش را انجام داده است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز نیست و واجب است ذبح در منا باشد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
با پاسخى که از سؤال قبل داده شد موردى براى این سؤال باقى نمىماند. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵