چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حج | نماز جماعت: سوال هفت

پرسش :

هرگاه براى تحبیب قلوب و وحدت مسلمین در نماز جماعت برادران اهل تسنن شرکت کنیم که قهراً نماز فاقد جزء یا شرط یا همراه با مانع باشد، آیا این نماز در وسعت وقت صحیح است و مجزى، و اعاده و قضا ندارد، با فرض این که اضطرار و ضرورتى نیست و مى‌تواند در مکان دیگر یا زمان دیگر بدون هیچ اشکالى نماز به طریق شیعه بخواند و همچنین در تقیّه در موضوعات، مثل وقوف در عرفات در روزى که قاضى عامه حکم کرده با این که شک دارد، یا یقین به خلاف دارد، آیا وقوف با برادران اهل تسنن مجزى است؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
صحیح است و اعاده و قضا ندارد و تبعیت در مواقف لازم است.

آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
انشاء اللّٰه صحیح و مجزى است و اعاده و قضا ندارد و همچنین است حال در کلیۀ عبادات که به جهت تقیۀ از مخالفین بجا آورده مى‌شود، و تقیه در اینجا اوسع از اضطرار است و در سعۀ وقت هم محقق مى‌شود. و لازم نیست تفصّى از آن و شرط نیست عدم مندوحه و همچنین تقیه در موضوعات هم مجزى است و مى‌تواند به حکم حاکم عامه وقوفین را انجام دهد و اعاده و قضا ندارد.

آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
واجب و مجزى است.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
نمازى را که در انسان بر طبق تقیه مداراتى انجام مى‌دهد در صورتیکه قرائت را خود اتیان کند مجزى است، و در مواردیکه قاضى عامه حکم به ثبوت اول ماه کرده باشد اگر انسان یقین به خلاف نداشته باشد باید متابعت نماید و در صورت یقین به خلاف باید احتیاط نماید به تفصیلى که در مناسک در مسألۀ ٩ از مسائل متفرقۀ حج بیان نمودیم. واللّٰه العالم

آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
نماز بدون جزء یا شرط یا همراه با مانع در فرض عدم اضطرار و ضرورت مجزى نیست، بلکه بنابر احتیاط در فرض اضطرار نیز مجزى نیست، و وقوف در عرفات در روزى که قاضى عامّه حکم کرده در صورتى که علم بر خلاف نباشد، لازم و مجزى است.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
احتیاج به اعاده نیست و در سایر موارد نیز مجزى است.

آیة اللّٰه صافى  (حفظه الله): 
اگر شرکت در جماعت موجب تألیف قلوب و دفع اتهام از شیعه باشد اعاده لازم نیست. واللّٰه العالم

‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.