شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تفاوت لگن مصنوعی و تعویض مفصل

پرسش :

تعویض مفصل یا توتال هیپ با لگن مصنوعی چه فرقی دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
منظور از لگن مصنوعی همان مفصل ران مصنوعی است و عمل جراحی که در آن مفصل ران از بدن خارج شده و با یک مفصل مصنوعی جایگزین میشود را عمل جراحی تعویض مفصل ران یا تعویض مفصل لگن یا توتال هیپ آرتروپلاستی Total hip arthroplasty میگویند.

در عمل جراحی تعویض مفصل ران پزشک ارتوپد ابتدا گردن استخوان ران را اره کرده و سپس سر استخوان را از بدن خارج میکند. سر مصنوعی از جنس فلز به جای سر خارج شده ران گذاشته میشود. اتصال این سر به تنه استخوان ران از طریق یک زائده در کنار سر فلزی است که به آن دسته میگویند. دسته در داخل کانال استخوان ران فرو برده میشود و بدینوسیله سر مصنوعی بر روی استخوان ران محکم میشود.

سپس سطح داخلی حفره استابولوم تراشیده شده و در داخل آن یک کاسه فلزی گذاشته میشود. درون کاسه فلزی یک کاسه از جنس پلی اتیلن گذاشته شده و سپس سر فلزی در درون کاسه قرار داده میشود. بدین ترتیب یک مفصل مصنوعی ران جایگزین مفصل آسیب دیده میشود.

عمل جراحی تعویض مفصل ران از جمله موفقیت آمیزترین اعمال جراحی پزشکی است و با کاهش چشمگیر درد بیمار میتواند کیفیت زندگی را بهبود دهد.

معمول ترین اعمال جراحی تعویض مفصل در بدن انسان تعویض مفاصل زانو، ران و شانه هستند. البته مفاصلی مانند آرنج، مچ دست، مچ پا و مفاصل کوچک دست نیز عوض میشوند ولی انجام آنها زیاد معمول نیست.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.