شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان پارگی مینیسک

پرسش :

من ۲۵ سالمه و دچار پارگی مینسک شده ام با پزشک و بدنساز خود مشاوره کرده ام و آنها گفته اند میتوانم عمل نکنم آیا بعدا مشکلی برای من به وجود نمی آید؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
پاره شدن منیسک میتواند بدون علامت باشد و یا میتواند مشکلاتی مانند قفل شدن یا خالی شدن زانو و یا تورم گاهگاهی در مفصل را ایجاد کند. در مواردی که منیسک پاره شده برای بیمار مشکلی را ایجاد نکند نیازی هم به درمان ندارد. در مواردی که علائم آسیب منیسک یعنی خالی شدن، قفل شدن و یا تورم زانو هر چند ماه یکبار و آنهم در حین فعالیت های شدید بدنی ایجاد شود میتوان ابتدا یک دروره درمان غیر جراحی را برای بیمار انجام داد. در صورتیکه علائم بیمار با درمان غیر جراحی برطرف شود نیازی به درمان جراحی نیست ولی در صورتیکه مشکلات بیمار حل نشود میتوان از عمل جراحی برای درمان استفاده کرد.

مهمترین قسمت درمان غیر جراحی پارگی منیسک تقویت عضلات چهارسر ران یا کوادری سپس است. علائم پارگی منیسک یعنی قفل شدن، خالی شدن و ورم زانو در بسیاری از بیماران با تقویت عضلات چهارسر از بین میروند. اگر بعد از چند ماه انجام نرمش های لازم و تقویت این عضلات، علائم بیمار از بین رفت بیمار نیازی به جراحی ندارد وگرنه میتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد.

البته منیسک یک بافت لازم و ضروری برای زانو است و وقتی آسیب میبیند میتواند در دراز مدت موجب بروز مشکلاتی برای زانو شود. با تقویت عضلات چهارسر ران میتوان تا حدودی جلوی بروز این مشکلات را گرفت ولی همانطور که ذکر شد تا حدودی.

عمل جراحی که برای پارگی منیسک علامت دار انجام میشود در غالب اوقات منیسکتومی است یعنی قسمتی از منیسک که پاره شده است از زانو خارج میشود.

بنابراین چه عمل جراحی انجام شود و چه نشود بعد از پاره شدن منیسک، زانو از داشتن یک بافت مهم محروم میشود که میتواند در دراز مدت آثارش را در سلامت زانو بجا بگذارد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط