شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عمر مفصل مصنوعی زانو

پرسش :

آیا در حال حاضر نوعی از پروتز زانو که بتوان برای مدت طولانی (۳۰سال) برای یک فرد ۳۵ ساله استفاده نمود وجود دارد یا خیر؟ لازم به توضیح است بیمار در اثر تصادف دچار در رفتگی زانو و تخریب شدید مفصل شده است.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
عمر بیشتر مفاصل مصنوعی زانو که امروزه از آنها استفاده میشود بیش از ۲۰-۱۵ سال است. البته عمر مفصل مصنوعی در همه افراد یکسان نیست.

منظور از عمر مفصل مصنوعی زمانی است که پس از آن بیمار با مفصل مصنوعی دچار مشکلاتی میشود که مهمترین این مشکلات درد است. برگشت دوباره درد در مفصلی که یک بار عمل شده معمولا به علت لق شدن مفصل است. البته در مواردی ممکن است عفونت های اطراف مفصل مصنوعی و یا شکستگی در استخوان های اطراف آن موجب بروز درد شوند.

میزان بروز این عوارض احتمالی در افراد مختلف یکسان نیست. بطور مثال بعضی مفاصل مصنوعی مدت بیشتری در بدن بیمار باقی مانده و دیرتر لق میشوند. در جوان تر ها به علت اینکه فشار بیشتری به مفصل مصنوعی خود وارد میکنند عمر این مفصل کمتر از افراد مسن است ولی قاعده کلی اینست که بتدریج و با گذشت زمان استخوان در محل اتصال به مفصل مصنوعی جذب شده و مفصل کم کم شل و لق میشود.

از طرف دیگر احتمال بروز عوارض دیگری که میتواند بر روی سرنوشت یک مفصل مصنوعی زانو تاثیر بگذارد هم هست. بطور مثال ممکن است در استخوان های اطراف یک مفصل مصنوعی عفونت ایجاد شود و این عفونت موجب گردد تا پزشک جراح مفصل مصنوعی را زودتر از بدن بیمار خارج کند تا عفونت وی درمان شود. و یا ممکن است بر اثر ضربات وارده به اندام استخوان های اطراف مفصل دچار شکستگی شده و مفصل زودتر از موعد لق شود.

با تمام این اوصاف عمل جراحی تعویض مفصل زانو از جمله موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی بوده و اغلب بیماران میتوانند سال های طولانی از آن استفاده کرده و یک مفصل بدون درد داشته باشند.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.