شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت درد مچ دست

پرسش :

من ۳ ماه قبل با مچ دست راستم زمین خوردم که به پزشک ارتوپد مرجعه کردم و عکس گرفتم که مشکلی نبود ولی پزشک گفت چون ممکن است شکستگی دیده نشود بهتر است که گچ بگیریم. الان ۲ ماه است که گچ دستم را باز کرده ام ولی هنوز مچ دستم مثل روز اول است و هیچ تغییری نکرده و دردش کاهش نیافته خواهش می کنم راهنمایی کنید آیا میشود رباط یا تاندون پاره شده باشد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در بین آسیب هایی که به اندام وارد میشوند آنهایی که موجب شکستگی و یا دررفتگی میگردند در رادیوگرافی ساده دیده میشوند ولی بسیاری آسیب های دیگر هستند که از دید این نوع تصویربرداری مخفی میمانند.

آسیب های غضروفی در رادیوگرافی ساده دیده نمیشوند. بدنبال ضربه ایکه موجب برخورد شدید دو استخوان مجاور به هم میشود این احتمال وجود دارد که غضروف آنها در محل مفصل صدمه ببیند. این آسیب غضروفی میتواند موجب درد و در صورت پیشرفت موجب بروز آرتروز شود. برای دیدن این آسیب ها باید از ام آر آی استفاده کرد. همچنین انجام آرتروسکوپی مفصلی هم میتواند وجود این آسیب ها را نشان دهد.

آسیب رباط های اطراف مفصل هم درد رادیوگرافی ساده دیده نمیشوند. این آسیب ها ممکن است به درمان مقاوم بوده و مدتها بیمار را آزار دهند. آسیب رباط ها را میتوان با استفاده از ام آر آی تشخیص داد. آسیب رباط میتواند موجب نارسایی آن شود و ناپایداری متعاقب آن میتواند موجب بروز درد مچ دست شده و در نهایت به آرتروز منجر شود.

غضروف مثلثی در ناحیه مچ دست میتواند بدنبال ضربه آسیب ببیند. آسیب های این غضروف در رادیوگرافی ساده دیده نمیشوند. اختلالات در کارکرد اعصاب مچ دست هم میتواند موجب بروز درد مچ  بدنبال ضربه شود.

تشخیص و درمان دردهای مزمنی که بعد از ضربه در مچ دست بوجود میایند معمولا کار وقت گیر و مشکلی است و نیازمند همکاری نزدیک بین پزشک و بیمار و صبر و حوصله آنها است.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط