شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درد مچ دست به دنبال زمین خوردن

پرسش :

من دو روز قبل در پارک راه می رفتم که پام به زنجیر پارک گیر کرد و با مچ دست زمین خوردم از دستم عکس گرفتم که دکتر گفت شکستگی یا در رفتگی نیست ولی به خاطر اینکه درد داشتم گفت ۲ هفته دیگه بیا عکس بگیر. در ضمن من وقتی که مچ دستم را حرکت بدهم بالا و پایین کنم درد دارم و باز و بسته کنم درد دارم ولی در حالت ثابت درد ندارم.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
همه شکستگی ها در رادیوگرافی دیده نمیشوند. بعضی شکستگی ها به علت اینکه قطعات شکسته شده جابجایی بسیار اندک دارند در عکسبرداری قابل تشخیص نیستند. وقتی پزشک با بیماری مواجه میشود که علائم بالینی وی شبیه شکستگی است ولی در رادیوگرافی ساده وی علامتی از شکستگی نمیبیند به چند طریق میتواند شک به شکستگی را حل کند.

یکی از راه ها تهیه رادیوگرافی از زوایای دیگر است. گاهی اوقات تصاویر رخ و نیمرخ مچ دست نشانه ای از شکستگی را نشان نمیدهند ولی در تصاویر مایلی که از همین ناحیه تهیه شده است شکستگی دیده میشود.

راه دیگر استفاده از روش های دیگر تصویربرداری مانند استفاده از سی تی اسکن، ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ است. البته این روش های تصویربرداری بالطبع گرانتر هم هستند.

راه دیگر اینست که از مچ دست بعد از دو هفته رادیوگرافی مجدد تهیه شود. اگر واقعا شکستگی وجود داشته باشد بعد از دو هفته در محل شکستگی کال یا استخوان اضافه تشکیل میشود که در تصویر رادیوگرافی دیده میشود. الیته از این راه در هر استخوانی نمیشود استفاده کرد. بطور مثال در شک به شکستگی گردن استخوان ران باید تکلیف بیمار بدون تاخیر مشخص شود. ولی در بعضی دیگر مانند شکستگی های مچ دست میتوان از رادیوگرافی تاخیری استفاده کرد.

مسلما وقتی پزشک تصمصم به استفاده از رادیوگرافی تاخیری میگیرد در مدت یکی دو هفته ای که صبر میکند به طریقی اندام آسیب دیده را بیحرکت میکند. پس ممکن است پزشک به بیمار توصیه کند بطور موقت دست را دو هفته گچ گیری کرده و پس از آن مجددا از آن ناحیه رادیوگرافی به عمل آورد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط