شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پارگی تاندون دست

پرسش :

انگشت کوچک دست راست بنده در حین فوتبال با برخورد توپ از بند دوم تقریباً تا شد و به طرف داخل بیرون زد. همانجا دوستان انگشتم را جا انداختند. بعد به اورژانس مراجعه کردم و پس از عکسبرداری به تشخیص دکتر ظاهراً از همان ناحیه دچار شکستگی خیلی کوچکی شده. لازم به ذکر است که میتوانم انگشت را از بندها تا کنم. دکتر گفتند که باید آتل ببندیم و من هم بستم. میخواستم بدانم احتمال پارگی تاندون ها هم وجود دارد یا خیر؟ اگر بله چه علائمی دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در هر ضربه و دررفتگی انگشت احتمال پارگی تاندون وجود دارد. علامت عمده پارگی تاندون انگشت عدم توانایی در خم و راست کردن کامل انگشت است. البته گاهی این عدم توانایی نسبی است و گاهی هم با اینکه یکی از تاندون های انگشت پاره شده است تاندون های دیگر تا حدودی کار آنرا انجام میدهند و در ظاهر انگشت به راحتی خم و راست میشود ولی پزشک میتواند با معاینه دقیقتر متوجه پارگی شود. گاهی علامت پارگی تاندون فلکسور انگشت دست، فقط درد و برجستگی در سطح کف دستی دست یا انگشت است.

پس تمام آسیب های تاندون های دست آنقدر واضح نیستند که به راحتی به توسط بیمار تشخیص داده شوند.

هیچ دررفتگی نباید به توسط دوستان بیمار جااندازی شود حتی دررفتگی انگشت دست. در صورتی که جااندازی این دررفتگی به درستی انجام نشود ممکن است قسمتی از کپسول مفصلی یا تاندون به درون مفصل و بین سطوح مفصلی رفته و موجب جااندازی نادرست مفصل شود. این مفصل بعدا دچار محدودیت حرکتی میشود.

همچنین ممکن است بسیاری آسیب های دیگر همراه با دررفتگی مفصل انگشت ایجاد شود که فقط پزشک میتوان آن را تشخیص دهد. بهترین اقدام بعد از هر آسیب دست که منجر به درد شود اینست که به پزشک مراجعه شود. پزشک با معاینه دست و در صورت لزوم استفاده از روش های مختلف تصویربرداری میتواند شدت آسیب های وارده را به دقت مشخص کرده و درمان مناسب را برای بیمار انجام دهد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط