شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خارج کردن پلاتین داخل استخوان فمور

پرسش :

الان مدت یک سال و نیم سال است که پلاتینی در داخل استخوان فمور من گذاشته شده و شکستگی استخوانم کامل ترمیم یافته است. می خواستم بدانم که باید پلاتین را دربیارم یا می تونه برای همیشه بمونه؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی با جابجایی در استخوان ران فرد بزرگسال در غالب اوقات نیاز به عمل جراحی دارد. در این اعمال جراحی بعد از جااندازی شکستگی، قطعات شکسته شده به توسط پلاک و یا میله داخل استخوانی و ندرتا به توسط اکسترنال فیکساتور به یکدیگر متصل میشوند.

اکسترنال فیکساتور در خارج از بدن قرار دارد و همیشه بعد از چند ماه خارج میشود. پلاک یا میله داخل استخوانی که مردم به آن پلاتین هم میگویند در واقع از جنس استیل هستند و بر رو و یا در داخل استخوان قرار میگیرند. پلاک بر روی استخوان قرار گرفته و به توسط پیچ به آن متصل میشود. میله داخل استخوانی در داخل کانال مدولری استخوان قرار میگیرد و معمولا به توسط چند پیچ به استخوان متصل میشود.

پلاک های استخوان ران را باید چند سال بعد از شکستگی از بدن خارج کرد. بعد از جوش خوردن استخوان ران و با گذشت حدود دو سال استخوان آنقدر قوی میشود که بدون نیاز به پلاک بتواند وزن بدن را تحمل کند. به علاوه وجود پلاک بر روی استخوان میتواند موجب بروز پوکی در استخوان زیر آن شود. به همین خاطر معمولا این پلاک ها خارج میشوند. زمان خارج کردن پلاک به توسط پزشک ارتوپد مشخص میشود.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط