شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان شکستگی مهره گردن

پرسش :

چهار ماه پیش مهره دوم گردنم شکست. دکتر بعد از گچ گیری گفت بعداز سه ماه جوش میخورد. اما اسکن ۳ بعدی گرفتم گفت هنوز هم اصلا جوش نخورده است. بنظر شما درمورد این دسته شکستگی ها متخصصین مغز و اعصاب بهتر میتوانند اظهار نظر کنند یا متخصصین ارتوپدی؟ اگر توصیه ای نیز درمورد رژیم غذایی بنده دارید، لطفا راهنمایی های لازم را بفرمایید.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی های ستون مهره چه در ناحیه گردن و چه در ناحیه سینه ای و یا کمری بسیار مهم هستند. گرچه مانند هر شکستگی دیگر جوش نخوردن یا بد جوش خوردن این شکستگی ها مهم میباشد ولی اهمیت خاص این شکستگی ها علی الخصوص بخاطر وجود نخاع در ستون مهره است.

اهمیت آسیب نخاع و ریشه های عصبی آن بدنبال شکستگی های ستون فقرات بسیار بیشتر از آسیب خود استخوان است. آسیب نخاع میتواند عوارض وخیم و جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه داشته باشد. به همین خاطر در درمان این شکستگی ها بیشتر توجه پزشک معالج به وضعیت نخاع است.

وظیفه متخصصین ارتوپدی تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های استخوان و مفاصل است. البته برای انجام این وظیفه یک متخصص ارتوپدی باید دانش کافی در باره عضلات، اعصاب و عروق هم داشته باشد.

وظیفه یک متخصص جراحی مغز و اعصاب تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. البته برای انجام این وظیفه وی باید در باره استخوان و عروق هم دانش کافی داشته باشد.

در بسیاری قسمت های طب ممکن است تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های یک عضو را متخصصین مختلفی انجام دهند. یکی از این قسمت ها شکستگی های ستون مهره است. این شکستگی ها هم به توسط متخصصین ارتوپدی و هم به توسط متخصصین مغز و اعصاب درمان میشوند.

یک متخصص ارتوپدی برای درمان شکستگی های ستون مهره باید دانش کافی و خوبی در مورد نخاع و ریشه های عصبی داشته باشد و بالعکس یک متخصص جراحی مغز و اعصاب هم برای درمان این آسیب ها باید اطلاعات و تبحر خوبی در مورد مشکلات استخوانی دارا باشد.

رژیم غذایی میتواند در جوش خوردن شکستگی ها تاثیر گذار باشد. مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین دی و پروتئین در جوش خوردن شکستگی ها مهم است.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط