شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جراحی برای تنگی کانال نخاعی

پرسش :

حدود یک سال است که مادر من دچار کمر درد است. بعد از مراجعه به پزشک این طور تشخیص داده شد که کانال نخاعی مادرم تنگ شده است. فعلا مادرم در حالت عادی ۱۰ دقیقه می تواند پیاده روی کند ولی بعد از آن احساس درد و بی حسی پایش شروع می شود. ضمنا تا کنون درمان فیزیوتراپی اعمال نشده است. به نظر شما آیا مادرم باید فورا عمل شود؟ چند درصد احتمال موفقیت در عمل وجود دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
تنگی کانال نخاعی بیماری افراد مسن است. در این بیماری فضایی که نخاع در آن قرار دارد تنگ میشود. این تنگی معمولا به علت رشد استخوان های اضافه و رباط ها به درون کانال نخاع ایجاد میگردد. با تنگ شدن فضا و فشار بر نخاع و ریشه های عصبی بیمار دچار درد و بیحسی در پاهایش میشود. این درد و بیحسی بعد از مدتی راه پیمایی شروع شده و با کمی استراحت برطرف میشود.

درمان تنگی کانال نخاعی معمولا اورژانس و فوری نیست مگر اینکه بیمار دچار مشکلاتی مانند فلجی اندام تحتانی و یا اختلال در کنترل ادرار و مدفوع شود. در این موارد نادر باید جراحی به فوریت انجام شود. در غیر این صورت در ابتدا برای بیمار از درمان های غیر جراحی استفاده میشود و در صورتی که بیمار از این درمان نتیجه نگیرد تحت درمان جراحی قرار خواهد گرفت.

پس در ابتدا میتوان از درمان هایی مانند فیزیوتراپی، نرمش های کمر، کشش و داروهای ضد التهاب کمک گرفت و در صورت نیاز به عمل جراحی مشکلات بیمار با استفاده از لامینکتومی و یا فیوژن مهره ها درمان میگردد.

درمان جراحی بیشتر درد و بیحسی اندام تحتانی را برطرف میکند و بر روی کمردرد تاثیر قطعی ندارد. احتمال موفقیت اعمال جراحی تنگی کانال نخاعی بالا است ولی کمردرد بیمار ممکن است با عمل جراحی کاملا برطرف نشود. حتی بعد از عمل جراحی هم بیمار باید نکاتی را رعایت کرده و عضلات ستون مهره و شکم خود را تقویت کند تا از شدت درد کمر کاسته شود.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط