شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درد کمر به علت جابجایی مهره

پرسش :

حدود ۶ ماه است که درد کمر دارم هر دکتری که رفتم البته با توجه به ام ار ای به من گفتند که هیچ مشکلی ندارم و فقط گودی کمر و قوز دارم. دردم به گونه ای است که اصلا طاقت ایستادن یا بدون تکیه گاه نشستن را ندارم و در این ۲ ماه بطور متوالی و مرتب نرمش های رفع قوز را انجام می دهم اما تاثیری نداشت. احساس می کنم گودی کمرم خیلی بیشتر شده است. وقتی دراز میکشم یا زمانی که می نشینم در مهره پنجم کمرم صدایی میدهد. آیا ممکن است جابجایی خفیف مهره داشته باشم در حالی که در ام ار ای نشان نداده است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
کمردرد علل متعدد و زیادی دارد. از علل آن هم میتواند گودی کمر و هم میتواند جابجایی مهره باشد. ام آر آی وسیله تصویربرداری بسیار دقیقی است که میتواند هر دو این مشکلات را با دقت بالایی نشان دهد. البته تشخیص یک بیماری فقط با تصویربرداری نیست. مجموعه ای از اطلاعات مانند نتایج صحبت های بیمار با پزشک، معاینه، آزمایشات و تصویربرداری میتوانند به پزشک در تشخیص صحیح علت کمردرد کمک کنند.

دقت دستگاه های ام آر آی با یکدیگر متفاوت است و تبحر متخصصین رادیولوژیست در تفسیر تصویر ام آر آی هم در نتیجه بررسی موثر خواهد بود.

صدا دادن مهره های کمر معمولا به علت حرکت کردن رباط ها بر روی برجستگی های استخوانی مهره ها ایجاد میشود و نشانه بیماری خاصی نیست.

علت عمده گودی کمر یا لوردوز ضعف عضلات ستون مهره است. داشتن یک شکم بزرگ (مانند چاقی بیش از حد در ناحیه شکم و یا در دوران بارداری) هم میتواند گودی کمر را افزایش دهد. البته علل نادر دیگر هم میتوانند موجب این تغییر شکل ستون مهره شوند که تشخیص آنها با پزشک متخصص است.

وقتی علت لوردوز ضعف عضلات است درمان آن با استفاده از نرمش های طبی صورت میگیرد. اساس این نرمش ها حرکات کششی و تقویتی است. هر دو این حرکات مهم هستند. حرکات کششی موجب افزایش طول رباط ها و عضلات شده و حرکات تقویتی موجب قوی تر شدن عضلات میگردند. در این میان تقویت عضلات شکم و عضلات ستون مهره و کشش رباط ها و تاندون های ناحیه کشاله ران از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

نرمش های طبی باید به مدت کافی و به روش درست انجام شوند تا موثر گردند. انجام چند ماه نرمش به مدت حداقل روزی بیست دقیقه معمولا میتواند تاثیر مطلوبی داشته باشد. در صورتیکه با انجام درست نرمش ها گودی کمر برطرف نشود پزشک معالج بررسی های بیشتری را برای کشف علت آن و یا علل احتمالی دیگر کمردرد انجام میدهد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.