احکام نجاسات | سوال هفت
پرسش :
به این دو روایت توجّه فرمایید: 1. خداوند متعال انسان را خلق کرد، و از شیطان خواست در مقابل آدم (علیه السلام) سجده کند، ولى شیطان از این فرمان الهى سر باز زد، و آب دهان خود را بر روى پشت حضرت آدم (علیه السلام) انداخت. ملائکه آب دهان شیطان را از بدن حضرت آدم (علیه السلام) پاک کرده، و به گوشه اى انداختند، و از آب دهان شیطان سگ به وجود آمد. و به همین جهت سگ نجس العین است. 2. بعد از هبوط آدم و حوّا (علیهما السلام) و همچنین شیطان بر روى زمین، شیطان حیوانات درنده را جمع نمود، و به آنها گفت: من طعمه لذیذى براى شما سراغ دارم، بیایید از آن بخورید، حیوانات را به سوى آدم(علیه السلام) برد، که او را بدرند. از بس که مى دوید و با عجله مى رفت دهانش کف کرد و مقدارى از آن روى زمین ریخت که مقدارى از آن تبدیل به سگ نر و بخش دیگر تبدیل به سگ ماده شد و از آدم (علیه السلام) در برابر حیوانات درنده محافظت کردند، و علّت نجاست سگ این است که از کف دهن شیطان به وجود آمده است. الف) کدام یک از روایات فوق مورد قبول اسلام است؟ ب) با توجّه به این موضوع که تمام مخلوقات آفریده خداوند متعال هستند، چه توجیهى در مورد خلقت سگ از بزاق دهان شیطان وجود دارد؟ ج) اگر هیچ کدام از روایات فوق معتبر نیستند، با توجه به این که در قرآن به نجاسات اشاره شده، ولى از سگ بحثى به میان نیامده؛ دلیل نجس بودن سگ چیست؟ د) روایات مورد قبول اسلام در زمینه نجاست سگ چه هستند؟ ه ) با توجه به این که اسلام در موارد خاص نگهدارى و تربیت سگ را به خصوص جهت نگهبانى و شکار جایز دانسته، و با علم به این مطلب که همه نژادهاى سگ قابلیت تربیت براى نگهبانى و شکار را دارند، آیا دستورات اسلام نژاد خاصى را شامل مى گردد؟ و) با توجه به نجس بودن سگ، برخى از علما بیان نموده اند، جایى از شکار را که سگ شکارى بر دندان گرفته پاک است حال چگونه این دو مطلب امکان پذیر است؟ ز) با توجه به نجس العین بودن سگ، چه توجیهى بر بهشتى بودن سگ اصحاب کهف وجود دارد؟
پاسخ :
روایاتى را که ذکر کرده اید در منابع معتبر ندیده ایم. و دلیل نجس بودن سگ احادیثى است که مرحوم شیخ حرّ عاملى در کتاب معروف وسائل الشیعه، جلد دوم، باب 12 از ابواب نجاسات آورده، یازده حدیث در این زمینه وارد شده است. و ممکن است فلسفه آن بیماریهایى باشد که از این حیوان به انسان سرایت مى کند. و بعضى از علما نجس بودن سگ را از ضروریات دین دانسته اند. البته همان گونه که نوشته اید سگ را مى توان تربیت کرد و از وجود آن استفاده نمود، ولى به هر حال باید مطابق یک حیوان نجس از آن پرهیز کرد.
منبع: استفتائات جدید (ج 4)، آیت الله العظمی مکارم، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیهالسلام، 1393.
روایاتى را که ذکر کرده اید در منابع معتبر ندیده ایم. و دلیل نجس بودن سگ احادیثى است که مرحوم شیخ حرّ عاملى در کتاب معروف وسائل الشیعه، جلد دوم، باب 12 از ابواب نجاسات آورده، یازده حدیث در این زمینه وارد شده است. و ممکن است فلسفه آن بیماریهایى باشد که از این حیوان به انسان سرایت مى کند. و بعضى از علما نجس بودن سگ را از ضروریات دین دانسته اند. البته همان گونه که نوشته اید سگ را مى توان تربیت کرد و از وجود آن استفاده نمود، ولى به هر حال باید مطابق یک حیوان نجس از آن پرهیز کرد.
منبع: استفتائات جدید (ج 4)، آیت الله العظمی مکارم، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیهالسلام، 1393.