احکام طلاق | سوال سه
پرسش :
از نظر اسلام و قرآن چه کسى حق داورى در امور طلاق دارد؟ برخى مى گویند: «از نظر قانون و اسلام داور در امور طلاق به کسى گفته مى شود که از اهل طرفین (بزرگان خانواده) باشد و غیر این افراد، صلاحیّت امر داورى را ندارند» آیا از نظر قرآن و اسلام این حرف درست مى باشد، آیا فردى که تخصّص دارد و از 10 طلاق، 8 تا را آشتى مى دهد و به کانون گرم خانواده برمى گرداند صلاحیّت داورى ندارد؟
پاسخ :
مقیّد بودن حکمین به این که عضو خانواده باشند از قرآن استفاده مى شود{1} و اگر کسى بتواند میان افراد آشتى بدهد اشکالى ندارد؛ خواه از خویشاوندان باشد یا غیر خویشاوندان.
پینوشت:
1. سوره نساء، آیه 35
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393.
مقیّد بودن حکمین به این که عضو خانواده باشند از قرآن استفاده مى شود{1} و اگر کسى بتواند میان افراد آشتى بدهد اشکالى ندارد؛ خواه از خویشاوندان باشد یا غیر خویشاوندان.
پینوشت:
1. سوره نساء، آیه 35
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393.