سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام طلاق | سوال بیست و سه

پرسش :

اینجانب از شوهرم طلاق گرفته ام و با توجّه به این که تمامى حقّ و حقوق خود، اعمّ از مهریّه و نفقه و غیره، را به زوج بذل نمودم طلاق به صورت خلع در دفترخانه به ثبت رسیده است. در ایّام عدّه به علّت مزاحمت هاى زوج درخواست مهریّه کردم؛ ولى از آنجا که نمى دانستم با رجوع من به آنچه بخشیده ام شوهرم حق رجوع به زوجیّت پیدا مى کند، پس از آن که این مطلب را فهمیدم و قبل از اخذ مهریّه بلافاصله اعلام نمودم که من حق و حقوق خود را نمى خواهم و قصد ندارم به زوج خود رجوع کنم و در دفترخانه هم به ثبت رسیده که من مجدّداً از گرفتن مهریّه منصرف شدم؛ ضمن این که زوج در ایّام عدّه هیچ مهریّه اى وى پرداخت نکرد. ولى با کتکارى و تهدید چاقو و حیله و فریب، من را به مسافرت برد؛ در حالى که شاهد عینى دارم که رجوعى بین ما نبوده و من را تهدید کرده است. آیا طبق شرع رجوع ما باطل و طلاق ما ثابت است؟


پاسخ :
در صورتى که شما به بذل خود رجوع کرده باشید ولى ایشان آن را به شما تحویل نداده باشد رجوع تحقق نیافته و طلاق به قوّت خود باقى است و در این صورت پس از سپرى شدن عدّه مى توانید با هر کس مایل باشید ازدواج کنید.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.