سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام زکات | سوال چهار

پرسش :

لطفاً در مورد «مؤلفة قلوبهم»{1} به سؤال هاى زیر پاسخ دهید: الف) در صدر اسلام «مؤلفة قلوبهم» چه کسانى بودند؟ ب) معیار در «مؤلفة قلوبهم» چیست؟ ج) آیا کشورهاى دیگر جزء «مؤلفة قلوبهم» حساب مى شوند؟ د) اگر کشورى با دولت هاى استکبارى متجاوز، دشمنى داشته باشد، براى تقویت آن کشور مى توان به آنها به عنوان «مؤلفة قلوبهم» کمک کرد؟ ه ) آیا به حساب آوردن کشورها و افراد به عنوان «مؤلفة قلوبهم» فقط براى جلوگیرى از ضرر و خصومت آنها و جلب حمایتشان در محافل بین المللى مى تواند معیارى براى قرار گرفتن تحت عنوان «مؤلفة قلوبهم» باشد؟


پاسخ :
همان گونه که در تفسیر نمونه، جلد 8 ذیل آیه 60 سوره توبه نوشته ایم «مؤلفة القلوب» تمام کسانى هستند که به خاطر ایجاد الفت و محبّت آنان به اسلام و مسلمین زکات داده مى شود و در صدر اسلام نمونه روشن آن در داستان جنگ حنین ظاهر شد و در تواریخ اسلامى نوشته شده است و به طور کلى کمک به تمام کسانى که به نحوى به اسلام کمک مى کنند و تمایل به مسلمانان دارند هر چند مسلمان نیستند در عنوان «مؤلفة القلوب» باقیست.

پی‌نوشت:
1. سوره توبه، آیه 60.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط