سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام مسائل متفرقه | اینترنت

پرسش :

همان گونه که مستحضرید شرکت هاى ارائه کننده خدمات اینترنتى از طریق تجهیزات مخابراتى و رایانه امکان دسترسى به شبکه جهانى اینترنت را فراهم مى کنند، نظر به این که شبکه اینترنت شامل تعداد بى شمارى پایگاه اطّلاعاتى در زمینه هاى مختلف مى باشد، لطفاً بفرمایید: الف) این شرکت ها شرعاً مسؤولیّتى در قبال دسترسى افراد به پایگاه هاى اطّلاعاتى خلاف عفّت عمومى، یا بعضاً پایگاه هایى که مطالب موهن علیه دین مبین اسلام منتشر مى کنند دارند؟ ب) اساساً متولیّان این شرکت ها حقّ ردیابى و بررسى این که کاربران به چه نوع اطّلاعاتى دسترسى پیدا مى کنند را دارند؟ ج) با توجّه به این که با بکارگیرى برخى تجهیزات سخت افزارى و نرم افزارى مى توان به طور نسبى دسترسى به برخى از اطّلاعات را محدود یا مشکل کرد، انجام این کار شرعاً چه حکمى دارد؟


پاسخ :
در صورتى که مطمئن باشید طرف سوء استفاده نمى کند و یا لااقل احتمال قوى در این زمینه بدهید مانعى ندارد، در غیر این صورت لازم است از دسترسى به این پایگاه هاى فاسد جلوگیرى کنید.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.