سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام مسائل متفرقه | بهداشت

پرسش :

همان طور که مستحضرید جارى شدن فاضلاب هاى خانگى در معابر عمومى، به ویژه نواحى حاشیه اى شهرهاى بزرگ، یکى از معضلات مهمّ بهداشتى در این نقاط مى باشد. که به پنج مورد آن اشاره مى شود: الف) فاضلاب هاى جارى شده محلّى براى رشد میکروب هاى بیمارى زا همچون وبا، تیفوئید و مانند آن مى باشد. ب) تماس کودکان معصوم با این فاضلاب ها، منجر به بیمارى هایى همچون عفونت هاى روده اى، بیمارى هاى انگلى و نهایتاً منجر به اختلال در رشد کودکان وهزینه هاى درمانى براى خانواده ها مى گردد. ج) وجود فاضلاب هاى جارى ولجن هاى ناشى ازآن منجر به تکثیر حشرات، بویژه پشه و بیماریهاى منتقله از این طریق، و نیز تولید گازهاى بدبو بویژه در فصل گرما مى گردد. د) وجود این فاضلاب ها منجر به تخریب آسفالت خیابان ها و وارد شدن خسارت به بیت المال مى گردد. هـ) وجود این فاضلاب ها و ترشّح آن بر اثر عبور وسایل نقلیّه به لباس عابرین منجر به وارد شدن اشکالاتى در مسائل شرعیّه نمازگزاران مى گردد. با توجّه به آموزش هاى داده شده از طریق بهداشت، رسانه هاى عمومى، ائمّه جماعات و مانند آن، متأسّفانه هنوز مشکلات فوق در بسیارى از نواحى مشاهده مى شود. نظر حضرتعالى در این مورد چیست؟


پاسخ :
با توجّه به این که وجود این فاضلاب ها در معابر سبب ضررهاى قابل ملاحظه اى به مسلمین مى شود به علاوه سبب آلودگى هاى شرعى مى گردد، بر همه واجب است از این کار بپرهیزند.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما