پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سوال در مورد غبن معامله

پرسش :

بنده مغازه ای را حدود دو سال پیش به قیمت یکصد و شصت میلیون تومان فروختم. خریدار با علم به این موضوع اقدام به خرید نمود، حال با گذشت این همه مدت، می گوید فردی از کارشناسان قیمت گذاری ملک را به مبلغ یکصد و پنج میلیون تومان قیمت کرده، و قصد شکایت علیه بنده، در خصوص غبن معامله دارد، ضمناً خریدار به همین دلیل چک نهایی به مبلغ پنجاه میلیون را مسدود نموده است. من هم در شرایط باز پس گرفتن نمی باشم. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید و اینکه من چیکار باید کنم؟


پاسخ :
خیار غبن از خیارات فوری است و مدعی غبن بعد از آگاهی از غبن بایستی در ظرف یک مدت زمان معقول برای اعمال خیار غبن اقدام کند. همچنین در صورتی که مدعی غبن در زمان عقد قرارداد از ارزش واقعی مال اطلاع داشته باشد ادعای غبن او دیگر قابل پذیرش نیست، زیرا با اطلاع از قیمت حقیقی مورد معامله به ضرر خویش اقدام کرده است .همچنین مدعی غبن بایستی نزد دادگاه فاحش بودن غبن را اثبات نماید و در صورتی که لازم باشد قضات دادگاه تمامی جوانب و شرایط مالی طرف های قرارداد و همچنین شرایط عقد قرارداد و غیره  را بررسی کرده و تصمیم میگیرند که غبن فاحش بوده است یا خیر.

چنانچه مبلغ اضافه فاحش نباشد صرفاً می توان برای دریافت مابه التفاوت آن اقدام نمود. با عنایت به سوال مربوطه در صورتی که اثبات شود که قیمت حقیقی ملک در روز عقد معامله به میزان یکصد و پنج میلیون تومان بوده است این معامله قابل فسخ است زیرا که غبن فاحش در آن صورت گرفته و خریدار می تواند بعد از ارسال اظهارنامه برای شما مبنی بر استرداد مبلغ اضافه و یا فسخ قرارداد به دادگاه مراجعه کرده و پس از تنظیم دادخواست با استناد به خیار غبن معامله را فسخ نماید.

​​​​​​​منبع: گروه حقوقی میزان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.